Dworek drobnoszlachecki z Trzebunia, powiat kościerski

Dworek drobnoszlachecki z Trzebunia pow. Kościerski, lata 20-ste XIX w. Fot. Bartosz Stachowiak, Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach. www.muzeum-wdzydze.gda.pl

 

Kaszuby

Nazwa „Kaszubi” prawdopodobnie została wprowadzona przez plemię Słowian nadbałtyckich przybyłych na Pomorze w VI/VII w. Ich tereny rozciągają się na obszarach nadmorskich oraz Pojezierza Kaszubskiego. Jednak granice Kaszubów określane są bardziej przez ich język, kulturę i tradycje, niż przez granice administracyjne. Folklor kaszubski zachwyca różnorodnością pieśni obrzędowych, instrumentów i tańców, a tradycje pielgrzymkowe, pielęgnowane od wieków, wciąż przyciągają wiernych do sanktuariów i kalwarii. Już od XVII w. widoczne były tradycje pielgrzymowania do Kalwarii Wejherowskiej i Kalwarii w Wielu oraz sanktuariów w Swarzewie i Sianowie. Od 1981 r. wypływa też pielgrzymka łodziowa rybaków kaszubskich na odpust św. Piotra i Pawła w Pucku, a od 2003 r. wyrusza pielgrzymka łodziowo-piesza z Nadola do Żarnowca, na odpust św. Anny.

Tekst: Aleksandra Paprot-Wielopolska

Nazwa

Nazwa „Kaszubi” prawdopodobnie została wniesiona przez plemię Słowian nadbałtyckich przybyłych na Pomorze w VI/VII w. Najstarsza wzmianka jako „Cassubia” pochodzi z bulli papieskiej z 1238 r.

Terytorium

Kaszubi mieszkają na Pomorzu na terenach nadmorskich i Pojezierzu Kaszubskim. Granice mają charakter etniczno-kulturowo-językowy – „Kaszuby są tam, gdzie są Kaszubi”.

Osadnictwo

Można wskazać odmienności regionu ze względu na ukształtowanie terenu czy specyfikę osadniczą: obszar północny – nadmorski (Norda), środkowy – Szwajcaria Kaszubska, południowo-wschodni – Gochy, południowy – Zabory. W okolicach jezior Gardno i Łebsko mieszkali Słowińcy (Kaszubi zachodni).

Krótki rys historyczny

Kultura kaszubska ulegała germanizacji po I rozbiorze Polski. Kaszubi walczyli o tożsamość, jednak byli postrzegani przez władze niemieckie, jak i polskie za „narodowościowo niepewnych”. Konsekwencjami tego było zmuszanie ich do podpisywania niemieckiej listy narodowościowej w czasie II wojny światowej, a po jej zakończeniu poddano ich polonizacji.

Kultura ludowa

Gwara i folklor słowny

Gwary kaszubskie są związane z dawnymi nadbałtyckimi dialektami wywodzącymi się z prasłowiańszczyzny w VIII/IX w. Dialekt pomorski różnicował się wewnątrz ze względu na topografię, granice administracyjne lub porządki kościelne. Gwary kaszubskie dzieli się na: archaiczne północne i gwary wschodnie, środkowe i południowe. Florian Ceynowa uznał kaszubszczyznę za język i dokonał jego systematyki jako języka pisanego – literackiego. Język kaszubski nauczany jest w szkołach i jest obecny w mediach.

 

Folklor muzyczny, słowno-muzyczny i taniec

Istnieje wiele pieśni obrzędowych dorocznych (szczodraki, kolędy, pieśni podczas ścinania kani, dożynkowe, zaduszkowe) i rodzinnych – weselnych i pustej nocy. Inne to pieśni powszechne, w tym nabożne, społeczne, biesiadne, dziecięce i ballady oraz religijne. Wśród instrumentów można wyróżnić obrzędowe: diabelskie skrzypce, burczybas, klekotki, terkotki, kołatki, basy kaszubskie i bazunę. Zespoły folklorystyczne i kapele ludowe do dziś wykorzystują je na scenie. Powszechnie gra się na akordeonie. Wśród tańców wyróżnia się: obrzędowe (koses i rëbôcczi tónc), związane z zawodami i pracą (szewc, òwczôrz, cepôrz, miotlarz, kowal), zabawy taneczne (nasza nënka, marëszka, òkrąc so wkół) i tańce popisowe (dzëk, koseder i wôłtok).

 

Obyczaje i obrzędy

W okresie adwentu, bożonarodzeniowym i noworocznym kolędowano. W Wigilię pojawiali się hałasujący i psocący kolędnicy, na których mówiono Gwiôzdka, Gwiżdże lub Paneszki. W noc sylwestrową psocono. W społecznościach rybackich maszopowie organizowali w karnawale dwie zabawy: maszopską i zszywiny – podczas pierwszej omawiano sprawy zawodowe, podczas drugiej zszywano sieci rybackie, a następnie świętowano. W Wielką Sobotę piekutowano (kołatano kołatkami). W wigilię św. Jana odbywało się ścinanie kani, czyli dokonywanie sądu nad złapanym ptakiem – uosobieniem grzechów i niepowodzeń mieszkańców wsi. Z obrzędowością rodzinną łączy się polterabend (polter), czyli tłuczenie szkła w wigilię ślubu o próg domu panny młodej, co ma zapewnić szczęście w małżeństwie.

Już od XVII w. widoczne były tradycje pielgrzymowania do Kalwarii Wejherowskiej i Kalwarii w Wielu oraz sanktuariów w Swarzewie i Sianowie. Na koniec mszy odpustowych odbywa się pokłon feretronów – pożegnanie pielgrzymów. Od 1981 r. wypływa też pielgrzymka łodziowa rybaków kaszubskich na odpust św. Piotra i Pawła w Pucku, a od 2003 r. wyrusza pielgrzymka łodziowo-piesza z Nadola do Żarnowca, na odpust św. Anny.

 

Strój

Strój kaszubski zanikł w połowie XIX w. i zachowało się niewiele źródeł na jego temat, a niektóre przekazują, że Kaszubi nosili się na czarno. Bożena Stelmachowska w 1959 r. opracowała stroje rolników, rybaków nadmorskich i podmiejskiej ludności. Jednak współcześnie znany strój kaszubski (w wersji świetlicowej) zupełnie odbiega od ich wyglądu. Kobiecy strój ma haftowany czepiec – złotogłów, haftowany srebrną lub złotą nicią serdak, białą koszulę z haftowanymi rękawami, haftowany fartuch, zieloną, granatową, czerwoną lub brązową spódnicę z dwoma naszytymi pasami, halkę, pantalony, pończochy i pantofle na obcasie. Męski strój zawiera: ciemnoniebieski kabat bez rękawów, pod nim koszulę i kamizelkę, czarny kapelusz z czerwoną wstążką, sztruksowe lub płócienne spodnie i wysokie czarne buty.

 

Architektura tradycyjna i typ zabudowy wsi

Powszechna była chëcz (drewniany dom) najczęściej o konstrukcji zrębowej z arkadowym podcieniem. Budowano ją z belek sosnowych łączonych na „jaskółczy ogon”. Podobną formę z podcieniem miały dworki drobnoszlacheckie. Później pojawiły się chëcze szerokofrontowe z wnęką z ozdobnymi kolumnami i balustradą. Dachy miały dwuspadowe, kryte słomą. Na środkowych i północnych Kaszubach budowano chëcze o konstrukcji szkieletowej, którą wypełniano gliną z sieczką lub powrósłami, ale i cegłami, a następnie tynkowano i bielono.

 

Zabytki materialne

We Wdzydzach w 1906 r. powstał pierwszy w Polsce skansen, który założyli Teodora i Izydor Gulgowscy. Zakupili pierwszą chëcz i gromadzili kolekcję obiektów związanych z kulturą regionu, w tym przedmioty wykonywane przez rękodzielników i rzemieślników, narzędzia i sprzęty gospodarskie. Dziś ich ideę kontynuuje Muzeum – Park Etnograficzny we Wdzydzach. Budownictwo i tradycje kaszubskie prezentowane są również w Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach i Zagrodzie Gburskiej i Rybackiej w Nadolu.

 

Twórczość ludowa, rękodzieło tradycyjne i rzemiosło

Haft kaszubski został wymyślony przez Teodorę Gulgowską na początku XX w. Wzory czerpała z mebli, ceramiki, haftowanych czepców, szat liturgicznych z kościoła w Żukowie i niemieckich czasopism dla kobiet. Hafciarstwo wśród kobiet miało poprawić ich sytuację ekonomiczną. Dziś najbardziej znane szkoły haftu to pucka, wdzydzka, wejherowska i żukowska. Rozwijają się też inne: borowiacka, bytowska, kartuska, klukowska, kościerska, słupska, tucholska, wielewska oraz haft czepcowy – złotogłowów/złotnic. Wzory haftu kaszubskiego pojawiają się na wielu przedmiotach użytkowych i gadżetach. 

 

Rogarstwo związane było głównie z wytwarzaniem tabakier z rogu krowiego, a dziś ozdabia się je też srebrem. W Chmielnie od dziesięciu pokoleń rodzina Neclów rozwija garncarstwo. Ich wyroby cechuje siedem wzorów: różdżka bzu, mały i duży tulipan, lilia, gwiazda i wianek kaszubski, rybia łuska. Kaszubi specjalizowali się także w plecionkarstwie, tkactwie, rzeźbie ludowej i malarstwie na szkle.

 

Tradycyjne kulinaria

Kuchnia bazuje na zasobach morza, jezior, rzek i lasów. Pojawiają się potrawy ze śledzia, łososia, sielawy, owoców leśnych i grzybów, dziczyzny. Powszechne były potrawy z gęsi, czernina, żurek, zupa rakowa, kartofle ze śledziami, placki ziemniaczane (plińce). Przygotowywano desery, galaretki, leguminę, budynie i kompoty. Wypiekano ciasto drożdżowe z kruszonką, wafle, a na Nordzie sękacza. Na weselach spożywano frikas/ferkase, czyli gotowany ryż z kurczakiem z białym słodko-kwaśnym sosem. Żniwiarze pili napój z rozwodnionego soku ogórkowego z octem i cukrem. Kaszubi zajmowali się uprawą zbóż, roślin strączkowych i okopowych w tym ziemniaków, brukwi, rzepy, marchwi i cebuli. Dziś znana w całym kraju jest słodka w smaku truskawka kaszubska.

Netografia

Nazwa regionu/grupy

http://skarbnicakaszubska.pl/kraina-kaszubska2/ 

Terytorium

 https://zpe.gov.pl/a/atlas-dziejow-pomorza-i-jego-mieszkancow---kaszubow/DlDsbg6Mr 

Osadnictwo 

https://kaszubopedia.pl/ 

Rys historyczny

https://kaszubopedia.pl/ 

Gwara i folklor słowny

https://lot-sercekaszub.pl/jezyk/ 

http://pl.kaszubia.com/kultura/jezyk-kaszubski/ 

Folklor muzyczny, słowno- muzyczny i taniec

http://wspolnotapolska.org.pl/polskifolklor/e_book/ebook3_kaszuby.pdf

https://www.krebane.pl/muzyka-kaszubska/

https://audycjekulturalne.pl/muzyka-regionow-kaszuby/

http://szwajcaria-kaszubska.pl/multimedia/muzyka-kaszubska

Obyczaje i obrzędy

https://kaszubopedia.pl/ 

Strój http://www.muzeum-wdzydze.gda.pl/pliki/STR%C3%93J%20KASZUBSKI_GENEZA-PRZEBRA%C5%BBENIA-WSP%C3%93%C5%81CZESNO%C5%9A%C4%86.pdf    

http://www.dialektologia.uw.edu.pl/index.php?l1=kaszubszczyzna&l2=kultura-materialn-kaszub&l3=kulmat3    

http://wspolnotapolska.org.pl/polskifolklor/e_book/ebook3_kaszuby.pdf 

Architektura tradycyjna i typ zabudowy wsi

http://www.dialektologia.uw.edu.pl/index.php?l1=kaszubszczyzna&l2=kultura-materialn-kaszub&l3=kulmat13 

Zabytki materialne

https://muzeumkluki.pl/ 

https://muzeumpuck.pl/zagroda-gburska-i-rybacka/ 

http://www.muzeum-wdzydze.gda.pl/ 

Twórczość ludowa, rękodzieło tradycyjne i rzemiosło

https://pomorskie.travel/artykuly/tabaka-i-rogarstwo/ 

https://ethnomuseum.pl/muzeum-dla-dzieci/blogmdd/kasz%D1%91bsczi-w%D1%91sziwk/ 

https://www.gminalinia.com.pl/kultura-i-sport/e-bok/ 

https://www.zukowo.pl/files/docs/szkoly_haftu.pdf 

https://www.necel.pl/  

Tradycyjne kulinaria

https://lot-sercekaszub.pl/kuchnia-kaszubska/ 

https://zmyslykaszub.pl/kuchnia-kaszubska/ 

https://pomorskie-prestige.eu/kulinaria/kuchnia-kaszubska/ 

Inne wyróżniki

https://www.national-geographic.pl/artykul/kaszubski-poklon-czyli-czym-jest-taniec-feretronw 

http://www.kalwariawejherowska.pl/ 

http://www.kaszubypolnocne.pl/strona-203-morska_pielgrzymka_rybakow.html

Literatura

  1. Józef Borzyszkowski, Antropologia Kaszub i Pomorza: badania, kultura, życie codzienne, Gdańsk 2010.
  2. Gniazdo gryfa. Słownik kaszubskich symboli, pamięci i tradycji kultury, red. Cezary Obracht-Prondzyński, Gdańsk 2020.
  3. Jan Mordawski, Atlas dziejów Pomorza i jego mieszkańców – Kaszubów, Gdańsk 2017.
  4. Niematerialne dziedzictwo kulturowe Pomorza Wschodniego, Katalog, cz. I i II, red. Anna Kwaśniewska, Gdańsk 2017.
Grupa kolędnicza w Łączyńskiej Hucie. Zdjęcia wykonane na planie filmowym „Jadą Gwiżdże”, 1971. 

Grupa kolędnicza w Łączyńskiej Hucie. Zdjęcia wykonane na planie filmowym „Jadą Gwiżdże”, 1971. Fot. Muzeum Kaszubskie w Kartuzach. https://www.muzeum-kaszubskie.pl/ 

 

Grupa kolędnicza w Łączyńskiej Hucie. Zdjęcia wykonane na planie filmowym „Jadą Gwiżdże”, 1971 r.

Grupa kolędnicza w Łączyńskiej Hucie. Zdjęcia wykonane na planie filmowym „Jadą Gwiżdże”, 1971. Fot. Muzeum Kaszubskie w Kartuzach. https://www.muzeum-kaszubskie.pl/

 

Grupa kolędnicza w Łączyńskiej Hucie. Zdjęcia wykonane na planie filmowym „Jadą Gwiżdże”, 1971 r.

Grupa kolędnicza w Łączyńskiej Hucie. Zdjęcia wykonane na planie filmowym „Jadą Gwiżdże”, 1971. Fot. Muzeum Kaszubskie w Kartuzach. https://www.muzeum-kaszubskie.pl/ 

Regionalny Zespół Pieśni i Tańca Kaszuby, przełom lat 80/90 XX w.

Regionalny Zespół Pieśni i Tańca Kaszuby, przełom lat 80/90 XX w. Fot. Ryszard Mielewczyk, Muzeum Kaszubskie w Kartuzach. https://www.muzeum-kaszubskie.pl/ 

 

Chałupa gburska z Lipuskiej Huty 

Chałupa gburska z Lipuskiej Huty pow. Kościerski z 1787 r. Fot. Bartosz Stachowiak, Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora.

Chałupa ze Starej Huty

Chałupa ze Starej Huty pow. Gdański, lata 90-te XIX. Fot. Bartosz Stachowiak, Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach. www.muzeum-wdzydze.gda.pl

 

Chałupa ze Skorzewa

Chałupa ze Skorzewa pow. Kościerski, lata 20.-30-ste XIX w. Fot. Bartosz Stachowiak, Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach. www.muzeum-wdzydze.gda.pl

 

 

 

Spiżarnia w dworze z Luzina

Spiżarnia w dworze z Luzina pow. Wejherowski z 1663 r. Fot. Bartosz Stachowiak, Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach. www.muzeum-wdzydze.gda.pl

 

Muzeum do zabawy - wystawa dla dzieci. Fot. Stanisław Zajączkowski, Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach. www.muzeum-wdzydze.gda.pl

 

Dawny haft wykorzystywany jako haft użytkowy.

Dawny haft wykorzystywany jako haft użytkowy. Fot. Muzeum Kaszubskie w Kartuzach. https://www.muzeum-kaszubskie.pl/ 

Dawny haft wykorzystywany jako haft użytkowy

Dawny haft wykorzystywany jako haft użytkowy. Fot. Muzeum Kaszubskie w Kartuzach. https://www.muzeum-kaszubskie.pl/ 

Wyplatanie koszy z korzenia sosny.

Wyplatanie koszy z korzenia sosny. Fot. Mateusz Słomiński, Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach. www.muzeum-wdzydze.gda.pl

 

Teodora Gulgowska wśród grupy hafciarek nad Jeziorem Wdzydzkim

Teodora Gulgowska wśród grupy hafciarek nad Jeziorem Wdzydzkim, przed 1915. Fot. NN, Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach. www.muzeum-wdzydze.gda

  

Teodora Gulgowska we wnętrzu odbudowanej chałupy muzealnej

Teodora Gulgowska we wnętrzu odbudowanej chałupy muzealnej, przed 1939. Fot. NN, Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach. www.muzeum-wdzydze.gda

nie

Zobacz także

Kościół w Kasparusie z 1927 r., powiat Starogard Gdański.

Grupa etnograficzna

Kociewie

Więcej

Czółno myśliwskie do łowu na kaczki, Płonina, powiat Nowy Dwór Gdański, 1967 r.

Grupa etnograficzna

Żuławy

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Powiśle

Więcej

Borowiacka drewniana chałupa

Grupa etnograficzna

Borowiacy

Więcej

Ta strona korzysta z plików cookies. Sprawdź naszą politykę prywatności żeby dowiedzieć się więcej.

0%