Czółno myśliwskie do łowu na kaczki, Płonina, powiat Nowy Dwór Gdański, 1967. Fot. Muzeum Narodowe w Gdańsku. https://www.mng.gda.pl/
Żuławy
Historia Żuław związana jest z działalnością Krzyżaków i osadnictwem mennonitów z Niderlandów w XVI wieku. Po II wojnie światowej, w ramach Ziem Odzyskanych, obszar ten doświadczył przesiedleń i osadnictwa z różnych regionów Polski, co wpłynęło na zróżnicowanie językowe i kulturowe. Architektura tradycyjna na Żuławach odzwierciedla unikalną historię i specyfikę tego regionu. Osadnictwo olęderskie, które rozwijało się na terenach zagrożonych powodziami, pozostawiło ślady w charakterystycznej zabudowie.
Tekst: dr Aleksandra Paprot-Wielopolska
Nazwa
Nazwa regionu odnosi się do położenia i specyfiki żyznych gleb oraz porastającej go dawniej roślinności lub pochodzi od staropruskiego słowa „wyspa” – solov.
Terytorium
W skład obszaru wchodzą: Żuławy Gdańskie, Wielkie i Elbląskie. Nizinny teren, sięgający też poniżej poziomu morza, był zagrożony powodziami, co wymagało wykształcenia nowych form osadnictwa na przestrzeni wieków i umiejętności radzenia sobie z zagrożeniem powodziowym.
Osadnictwo
Krzyżacy prowadzili pierwsze prace melioracyjne, co pozwoliło na rozwój gospodarczy regionu. W XVI w. przybyli osadnicy z Niderlandów – mennonici, którzy udoskonalili sieć hydrograficzną i wprowadzili własne techniki uprawy ziemi na terenach depresyjnych.
Krótki rys historyczny
Po 1945 r. Żuławy weszły w skład tzw. Ziem Odzyskanych, z których wysiedlono przymusowo mieszkańców, głównie pochodzenia niemieckiego, i zasiedlono je osadnikami z Polski centralnej, południo-wschodniej, z Kresów Wschodnich oraz ludnością z akcji „Wisła”.
Kultura ludowa
Gwara i folklor słowny
Nie wykształciła się tu gwara i folklor słowny jak w przypadku innych regionów Polski. Przed 1945 r. znaczna liczba ludności była niemieckojęzyczna, a część z nich posługiwała się też językiem dolnoniemieckim (Plattdeutsch). Na podstawie tego języka i holenderskiego tworzyły się lokalne wyrażenia gwarowe. Po 1945 r. nowi osadnicy przybyli z centralnych i południowo-wschodnich obszarów Polski i Kresów Wschodnich. Pojawili się też Ukraińcy z akcji „Wisła”, którzy wnieśli tu język polski i ukraiński oraz jego lokalne i regionalne odmiany np. kresowe gładkie „ł” Polaków z Wileńszczyzny.
Folklor muzyczny, słowno-muzyczny i taniec
Źródeł i informacji na temat folkloru muzycznego i tanecznego na Żuławach jest niewiele, a większość z nich jest w języku niemieckim. Dawniej nie wykształciła się tutaj kultura ludowa funkcjonująca w sposób podobny do sąsiednich regionów, co mogło być spowodowane dużą zamożnością gospodarzy, którzy nie angażowali się w 'ludowe' zabawy. Podobnie mieszkańcy, głównie mennonici, trzymali się z dala od rozrywek. Po 1945 roku na Żuławach pojawił się folklor nowych osadników, którzy zaczęli organizować się w ramach tworzonych zespołów pieśni i tańca. Jednakże ich repertuar opierał się głównie na pieśniach z innych regionów Polski, czasami tworzono teksty piosenek inspirowane krajobrazem regionu lub na potrzeby uroczystości obrzędowych, np. wesela żuławskiego.
Obyczaje i obrzędy
Nieliczne opracowania na temat obrzędów wskazują, że łączyły się one głównie z wyznaniem mieszkańców: ewangelików, mennonitów i katolików. W XIX w. zachodziły procesy asymilacyjne i mennonici przejmowali część zwyczajów od ewangelików. Dzięki temu w ich domach pojawiła się m.in. choinka. Na Żuławach kolędowano już od adwentu, jednak kolędnicy nie przebierali się. W poranek wielkanocny czerpano wodę z rzek (Osterwasser), bo miała mieć właściwości lecznicze. Od 1945 r. święta kościelne i świeckie odbywają się tu podobnie jak w innych regionach Polski, np. podczas Wigilii rodziny katolickie dzielą się opłatkiem, a ukraińskie i łemkowskie, głównie wyznania greckokatolickiego, prosforą – pszennymi bułeczkami.
Strój
Nie wykształcił się strój regionalny o charakterze ludowym, choć niektórzy przekonują, że można byłoby utożsamiać go ze strojem noszonym przez mennonitów. Inni wskazują, że bliskość dużych ośrodków miejskich i zamożność chłopów żuławskich wpłynęły na to, że chętnie przejmowano wzorce mody miejskiej, a przez to nie powstał też haft regionalny. Po 1945 r. podjęto kilka prób stworzenia stroju regionalnego. Pierwszy powstał w 1969 r. na potrzeby Zespołu Pieśni i Tańca „Żuławy” z Nowego Stawu. Zawierał „haft żuławski” inspirowany wzorami z żuławskich polichromowanych mebli ludowych i tkanin. Strój miał wyglądem nawiązywać do tego z ziemi malborskiej. Drugi projekt stroju powstał w 2006 r. z inicjatywy instytucji kultury i samorządów. Zawiera on m.in. elementy haftu z pałką wodną na chuście kobiecej, a w swej kolorystyce nawiązuje do krajobrazu regionu – pól, łąk oraz w wersji męskiej do stroju ziemi malborskiej. Mimo tego społeczności nadal tworzą własne lokalne stroje.
Architektura tradycyjna i typ zabudowy wsi
Pośród rozbudowanej sieci rzek i kanałów tworzono poldery, wały oraz system śluz, jazów i terpy, aby mogły funkcjonować tu ludzkie osady i siedliska. Na Żuławach występuje wiele układów wsi, w tym: wsie zwarte (placowe, owalnicowe, ulicowe np. ulicówka wodna), wsie skupione (rzędowe np. rzędówka bagienna/na terpach, szeregowe np. szeregówka przywałowa, przysiółki) oraz osady rozproszone w formie zagród samotniczych i jednodworczych. Wśród tradycyjnych form budownictwa wyróżnia się tę związaną z osadnictwem olęderskim, gdzie zabudowa budynków miała trzy formy: podłużną, w której budynki znajdowały się pod jednym dachem, narożną i krzyżową. Na Żuławach budowano też domy mieszkalne z wystawką w formie podcienia, które występują w zabudowie zwartej i pojedynczo.
Zabytki materialne
W regionie znajduje się wiele zabytkowych kościołów gotyckich związanych jeszcze z czasami krzyżackimi. Dawniej krajobraz Żuław kojarzono z licznymi wiatrakami. Większość z nich służyła do odprowadzania wody z polderów, którym zagrażały podtopienia i powodzie. Mniej wiatraków służyło do przemiału zboża na mąkę. Wiatraki odpompowujące zastąpiły przepompownie parowe oraz rozbudowany system śluz, jazów i kanałów wodnych. W krajobrazie ważne miejsce zajmują też przedwojenne cmentarze – mennonickie i ewangelickie.
Twórczość ludowa, rękodzieło tradycyjne i rzemiosło
Rzemiosłami o szczególnym znaczeniu w regionie były: ciesielstwo, stolarstwo i budownictwo. Wiele domów i budynków gospodarczych posiadało szczyty, portale i werandy, które miały bogate zdobienia laubzekinowe wycinane w desce. Pojawiały się na nich motywy roślinne i zwierzęce, które wycinano cienką piłą tzw. lisią piłą lub laubzegą. Na uwagę zasługują również ornamenty i detale wykonywane w ramach stolarki drzwiowej i okiennej oraz ludowe polichromowane meble żuławskie. W domach żuławskich były też bogato zdobione piece wykonywane przez zdunów z kafli produkowanych w okolicznych zakładach ceramicznych. W wielu budynkach prywatnych i użyteczności publicznej znajdowały się zdobienia płytkami ceramicznymi – flizami sprowadzanymi z Holandii np. z Delft, które przedstawiają różne scenki rodzajowe lub krajobraz. Flizy malowane tlenkiem kobaltu po wypaleniu w piecu zyskiwały niebieską barwę. Trudniono się też plecionkarstwem i korzystano z młodych pędów wierzb porastających brzegi rzek i rowów.
Tradycyjne kulinaria
Na Żuławach jedzono obficie i tłusto, a sporą część posiłków stanowił nabiał i produkty mleczne. Było tu wiele łąk, na których wypasano bydło mleczne. W domach i w mleczarniach produkowano wysokiej jakości sery, m.in. Werderkäse czy Niederungkäse. Spożywano ryby słodkowodne i morskie, raki, wytwarzano wyroby mięsne np. kiełbasę mennonicką (Classena). Popularne były klopsy królewieckie (Königsberger Klopse), a wśród alkoholi machandel, czyli jałówcówka, której produkcję w 1776 r. rozpoczął mennonita Peter Stobbe. Na Żuławach pod koniec XIX w. rozwinęło się też cukrownictwo i zaczęto uprawiać buraki cukrowe. Z dodatkiem melasy z buraka cukrowego wypiekano tzw. pieprzowe orzechy (Pfeffernüsse). Po 1945 r. w pojawiły się potrawy kresowe, ukraińskie oraz z centralnych i południowo-wschodnich regionów Polski.
Netografia
Terytorium
http://www.gdansk.rzgw.gov.pl/?mod=content&path=329,331
Osadnictwo
http://holland.org.pl/art.php?kat=art&dzial=zul&id=4
Rys historyczny
https://zulawy.infopl.info/region/historia-zulaw-wislanych
http://holland.org.pl/art.php?kat=art&dzial=zul&id=3
Obyczaje i obrzędy
https://edukacja.muzeum.elblag.pl/zwyczaje-bozonarodzeniowe-na-zulawach-1-wigilia/
https://edukacja.muzeum.elblag.pl/zwyczaje-bozonarodzeniowe-na-zulawach-koledowanie/
https://edukacja.muzeum.elblag.pl/wspolczesne-tradycje-wielkanocne-na-zulawach-wislanych/
Strój
https://docplayer.pl/67985120-Stroj-zulawski-jako-przyklad-tradycji-wytworzonej.html
Architektura tradycyjna i typ zabudowy wsi
https://petlazulawska.pl/2020/09/15/podcienie-i-laubzekiny-z-zulawskiej-krainy/
https://zulawywislane.blogspot.com/2012/12/budownictwo-zuawskie.html
http://www.zulawyimierzeja.org.pl/images/download/publikacje/Domy_zulawskie.pdf
Zabytki materialne
https://www.ruszajwdroge.pl/search/label/zulawy
https://zabytek.pl/pl/wycieczki/235
https://pomorskie.travel/punkty-poi/cmentarz-mennonicki-w-stogach-malborskich/
https://zph.org.pl/userfiles/zphorgpl/file/wydawnictwa%20pdf/Delta%20Wisly.pdf
Twórczość ludowa, rękodzieło tradycyjne i rzemiosło
Tradycyjne kulinaria
https://zulawskiesmaki.blogspot.com/2016/02/werderkase-ser-z-wielowiekowa-historia_6.html
https://www.zlotaproporcja.pl/2023/07/26/gospoda-maly-holender-kuchnia-zulawska/
https://pomorskie.travel/artykuly/kuchnia-zulawska/
https://www.gdansk.pl/historia-gdanska/machandel-00,a,149445
Inne wyróżniki
Literatura
- Aleksandra Paprot-Wielopolska, Żuławy i Powiśle. Kreowanie tożsamości lokalnych i regionalnych po 1989 roku, Warszawa 2018.
- Aleksandra Paprot, Czy strój żuławski może być tradycyjny?, [w]: Stroje ludowe jako fenomen kulturowy, Atlas Polskich Strojów Ludowych (Numer Specjalny), red. Anna Weronika Brzezińska, Mariola Tymochowicz, Wrocław 2013, s. 79–88.
- Bogna Lipińska, Żuławy Wiślane. Ochrona i kształtowanie zabytkowego krajobrazu, Gdańsk–Nowy Dwór Gdański 2011.
- Edmund Kizik, Mennonici w Gdańsku, Elblągu i na Żuławach Wiślanych w drugiej połowie XVII i XVIII wieku. Studium z dziejów małej społeczności wyznaniowej, Gdańsk 1994.
- Marta Koperska-Kośmicka, Dom podcieniowy na Żuławach, Gdańsk 2020.
- Mennonici na Żuławach. Ocalone dziedzictwo, red. G. Szcześniak, I. Ziętkiewicz, Gdańsk 2007.
- Przemysław Szafran, Żuławy Gdańskie w XVII wieku, Gdańsk 2017.
- Żuławy. Oswajanie krajobrazu kulturowego, red. Anna Weronika Brzezińska, Poznań–Pruszcz Gdański 2011.
- Artur Wasilewski, Kulinaria żuławskie, Nowy Dwór Gdański 2015.
- Żuławy Wiślane, red. B. Augustowski, Gdańsk 1976.