Mazowsze Północno-Wschodnie
Region od X wieku zamieszkują Mazowszanie. W wieku XIV-XV nastąpiła kolejna fala osadnicza – z południa Mazowsza, głównie szlachty, która miała największy wpływ na ukształtowanie się lokalnej kultury tradycyjnej. Stopniowy spadek zamożności szlachty praktycznie zrównał ją ekonomicznie z ludnością chłopską. Dawniej dominowała tu muzyka instrumentalna. Kapela wiejska składała się ze skrzypiec, bębna, czasem klarnetu, a w I połowie XX wieku – harmonii. Charakterystyczne dla regionu były także luźno rozlokowane wsie drobnoszlacheckie, z budynkami frontem do drogi i często zdobionymi gankami.
Tekst: Aleksandra Pluta
Nazwa
Mazowsze Wschodnie
Terytorium
Jest to teren należący do historycznego Mazowsza, jako odrębna jednostka składowa (ziemia łomżyńska, ziemia wiska) funkcjonuje już od XV wieku. Od północnego zachodu graniczy z Kurpiami. Granicą północną jest granica województwa, praktycznie pokrywająca się z dawnym pograniczem z Prusami Wschodnimi. Wschód i południe regionu graniczy z Podlasiem, opierając się na wschodzie na rzece Biebrza.
Osadnictwo
Region od X wieku zamieszkują Mazowszanie. W wieku XIV-XV nastąpiła kolejna fala osadnicza – z południa Mazowsza, głównie szlachty, która miała największy wpływ na ukształtowanie się lokalnej kultury tradycyjnej. Stopniowy spadek zamożności szlachty praktycznie zrównał ją ekonomicznie z ludnością chłopską.
Krótki rys historyczny
Ziemie te swoje granice ukształtowały już w XIV wieku w ramach województwa mazowieckiego w Korony Polskiej i były dość stabilne aż do rozbiorów. Stabilizacja ta wpływała na ugruntowanie się specyfiki kultury i osadnictwa regionu – zespołów wsi drobnoszlacheckich (okolic gniazdowych), zamieszkałych przez kolejne pokolenia drobnej szlachty – rolników.
Kultura ludowa
Gwara i folklor słowny
W regionie dominowała gwara mazowiecka. Jej najbardziej charakterystycznym elementem było mazurzenie (zamiana spółgłosek sz, cz, ż w s, c, z, np. pszczoły – pscoły, kasza gryczana – kasa grycana, wyszedłem - wyslem), które rozprzestrzeniło się na inne regiony kraju oraz fonetyka międzywyrazowa nieudźwięczająca (powoduje, że końcówki wyrazowe brzmią mniej dźwięcznie, tak jak np. już należało – jusz należało, pomóż mi – pomósz mje). Współcześnie gwara jest w zaniku, wyparta przez język polski ogólny. Praktycznie nie występowały różnice w mowie warstwy drobnej szlachty i ludności chłopskiej.
Folklor muzyczny, słowno-muzyczny i taniec
Dominowała tu muzyka instrumentalna. Kapela wiejska składała się ze skrzypiec, bębna, czasem klarnetu, a w I połowie XX wieku – harmonii. Tradycyjnym instrumentem dętym, wywodzącym się od tradycji pasterskiej, były specjalne trąby (ligawki), grano na nich w okresie adwentu i wigilię Bożego Narodzenia. Zabawy z udziałem muzykantów i tańcami urządzano głównie w okresie karnawału i latem, na zakończenie żniw. Charakterystycznym, lokalnym tańcem tradycyjnym był kontro (forma kontredansu), występowały również powszechnie znane tańce figurowe: krakowiak i polka galopka. Inne to sztajerek (polka mazurka), walczyk, polka trzęsiona i kukietka - taniec znad Biebrzy o charakterze zabawowym.
Obyczaje i obrzędy
Mieszkańcy terenu byli wyznawcami katolicyzmu. Obchodzili uroczyście doroczne święta kościelne, łącząc je ze zwyczajami i obrzędami związanymi z cyklem prac polowych i gospodarskich. Oprócz tradycji i obrzędów znanych w całym kraju, występowały cechy specyficzne, regionalne. W trakcie adwentu zwyczajowo grano na ligawach, dawnych instrumentach pasterskich, ich dźwięk miał przypominać trąby anielskie wieszczące sąd ostateczny. Po Bożym Narodzeniu odbywało się kolędowanie i przedstawiano widowiska Król Herod – była to forma teatralna, opowiadająca dzieje Heroda, gdzie pojawiały się charakterystyczne postacie: Herod, Marszałek, Żołnierze, Anioł, Dziad, Żyd, Koza. W wigilię Nowego Roku chodzi po wsiach przebierańcy - maski, udając dziadów, żydów, cyganów, robiąc psikusy i żarty gospodarzom. Na zakończenie karnawału (ostatki) urządzano zabawy również z udziałem przebierańców – kozy, niedźwiedzia, bociana, prowadzonych przez dziada czy cygana. We wtorek zapustny obwożono po wsiach kukły dziada z babą. W okolicach Radziejowa parę tą nazywano Ziabiele. W przekazie ludowym była to szlachecka para Jan i Izabela, która przehulała majątek. W Wielką Sobotę budowano wysokie huśtawki. Obrzędowe huśtanie trwało cały okres wielkanocny. Wiosną, aby zapewnić urodzaj, uroczyście, procesją z księdzem obchodzono pola.
Strój
Tradycyjna odzież mieszkańców regionu była w stonowanych kolorach, brązach, czerni, szarościach, granatach. Widoczna była inspiracja strojem warstw wyższych (ziemiaństwa) oraz moda miejską i europejską. Pomiędzy strojem drobnej szlachty a zamożniejszym chłopstwem nie było dużej różnicy. Odzież chłopska była szyta głównie z samodziałów, tak jak strój codzienny szlachty, natomiast strój odświętny tych ostatnich był częściej szyty z materiałów fabrycznych, przez lokalnych krawców. Kobiety nosiły koszule, kaftaniki i bluzki, długie spódnice kamelowe, czasem zapaski. Okryciem wierzchnim były szuby, kożuchy, duże chusty. Na głowę zakładały fabryczne chustki, szale oraz czepki i półczepki. Mężczyźni nosili koszule lniane i bawełniane, spodnie o prostym kroju o nogawkach wpuszczanych do butów, później wzorowane na modzie miejskiej i bryczesy. Zakładano rozmaite okrycia wierzchnie, takie jak bekiesze, czamary, surduty oraz codzienne kaftany kożuchy, sukmany, burki. Na nogi mężczyźni zakładali skórzane buty z wysoką cholewą.
Architektura tradycyjna i typ zabudowy wsi
Charakterystyczne dla regionu wsie drobnoszlacheckie nie były duże, składały się z kilku lub kilkunastu zagród. Budowano z drewna, stosując konstrukcję węgłową. Dachy kryto najczęściej słomą, czasem gontem. Dom stawiany był frontem do drogi, od której oddzielony był płotem i ogródkiem, na froncie znajdował się charakterystyczny, często zdobiony ganek. Bogatsi gospodarze stawiali większe budynki mieszkalne, tzw. dwutraktowe, z większą ilością izb. Zabudowa wsi drobnoszlacheckiej była luźniejsza niż w wypadku zwartych wsi chłopskich. Zagrodę, zazwyczaj o kształcie prostokąta, oddzielał od innych zabudowań płot. Budynki gospodarskie, takie jak obora, stodoła, spichlerz, wozownia, kurnik, stawiano w obejściu niezależnie od siebie. Często, szczególnie w spichlerzach, dach wychodził daleko poza obrąb budynku, tworząc na froncie podcień. Wygląd budynków we wsi, stopień ich zadbania świadczył o zamożności jej mieszkańców.
Zabytki materialne
Na wystawach stałych Muzeum Północno-Mazowieckiego w Łomży można zobaczyć obiekty opowiadające historię regionu oraz wybrane aspekty etnograficzne. Skansen Kurpiowski w Nowogrodzie jest jednym z najstarszych skansenów w Polsce i pokazuje tradycyjne budownictwo drewniane z terenu Kurpiowszczyzny – Puszczy Zielonej, której fragment łączy się z terytorium Mazowsza Wschodniego. W dawnym majątku Lutosławskich w Drozodowie, we dworze ziemiańskim znajduje się Muzeum Przyrody, gromadzące zbiory przyrodnicze i archiwalia historyczne dotyczące ziemiaństwa Ziemi Łomżyńskiej.
Twórczość ludowa, rękodzieło tradycyjne i rzemiosło
Podobnie jak w innych regionach również tutaj rzemiosło tradycyjne takie, jak tkactwo, garncarstwo, plecionkarstwo czy kowalstwo straciło rację bytu, odeszło w zapomnienie i współcześnie kontynuowane jest tylko sporadycznie. Do grona aktywnych twórców ludowych należą mieszkające w Łomży: Teresa Pardo zajmująca się plastyką obrzędową oraz Marianna Teśluk wykonująca tradycyjne makatki kuchenne. Józef Teśluk z Łomży rzeźbi i maluje drewniane ptaki, Jan Rogiński z Jankowa Młodzianowa w gminie Nowogród również zajmuje się rzeźbą. Karol Gontarski z Mątwicy (gm. Nowogród) jest kowalem.
Tradycyjne kulinaria
Kuchnia wiejska i drobnoszlachecka nie była rozbudowana i w wersji codziennej opierała się na potrawach sporządzanych z produktów własnych: mąki, kaszy, ziemniaków, grochu, kapusty, nabiału, czasem jarzyn. Mięso jedzono przy okazji świąt i w po świniobiciu (1-2 razy w roku). Dania nie były wymyślne: kluski z mlekiem lub słoniną, ziemniaki czasem jajecznica z chlebem na śniadanie i kolację, barszcz, kasza, ziemniaki z kapustą, grochem. Bardzo charakterystycznym daniem była prażucha, danie z zaparzonej mąki, gotowanej z ziemniakami, następnie dokładnie utłuczone. Do smaku polewano je tłuszczem ze skwarkami. Do dzisiaj z kuchni tradycyjnej zachowały się takie potrawy jak: gęsta zupa parzybroda z ziemniakami i kapustą kiszoną, zacierki (kluski lane z mąki i jajek), babka ziemniaczana pieczona z tartych ziemniaków z dodatkiem boczku, kiełbasy oraz pampuchy (smażone racuchy drożdżowe), danie tradycyjnie przygotowywane na zapusty.
Netografia
https://pl.wikipedia.org/wiki/Mazowsze
Rys historyczny
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ziemia_%C5%82om%C5%BCy%C5%84ska
https://historialomzy.pl/dawna-ziemia-lomzynska/
Gwara i folklor słowny
https://pl.wikipedia.org/wiki/Dialekt_mazowiecki
Folklor muzyczny, słowno-muzyczny i taniec
http://www.ludowe.instrumenty.edu.pl/pl/regiony/regions/region/121
Strój
https://strojeludowe.net/stroje/drobnoszlachecki/drobnoszlachecki_1/
Zabytki materialne
https://www.muzeum-drozdowo.pl/o-muzeum
Tradycyjne kulinaria
https://www.narew.info/artykul/14595,smak-ziemi-lomzynskiej-czeka-na-swego-odkrywce?p=3
Literatura
- Biernacka M., Wsie drobnoszlacheckie na Mazowszu i Podlasiu : tradycje historyczne a współczesne przemiany, Wrocław 1966.
- Dworakowski S., Kultura społeczna ludu wiejskiego na Mazowszu nad Narwią, Białystok 1964.
- Gloger Z., Ziemia łomżyńska, Warszawa 1876.
- Czerwiński T., Pożywienie ludności wiejskiej na północnym Mazowszu u schyłku XIX i w XX wieku, Ciechanowiec 2008.
- Czyż D., Obraz życia i kultury mieszkańców dawnej wsi łomżyńskiej utrwalony w słownictwie gwarowym, Łomżyńskie Towarzystwo Naukowe im. Wagów, Łomża 2005.
- Dajnowicz M., Drobna szlachta Ziemi Łomżyńskiej na przełomie XIX i XX wieku, Łomża 2002.
- Kolberg O., Mazowsze, cz. IV. Dzieła wszystkie, t. 27, Wrocław-Poznań 1964.
- Piskorz-Branekova E., Stroje tradycyjne województwa podlaskiego cz. 2, Wasilków 2022.
- Sędziak H., Gwara ziemi łomżyńskiej, jej historia i współczesność, "Studia Łomżyńskie", nr 5, 1995, s. 201-223.
- Zienkiewicz K., Różnice pomiędzy współczesną rodziną podlaską chłopską a szlachecką ze szczególnym uwzględnieniem instytucji małżeństwa, „Rocznik Białostocki", 1970, t. X, s. 279-295.