Wnętrze izby rawskiej z początku XX wieku - wystawa stała Muzeum Ziemi Rawskiej

Wnętrze izby rawskiej z początku XX wieku - wystawa stała Muzeum Ziemi Rawskiej, 2018 r. Fot. Marzena Grzyb, Muzeum Ziemi Rawskiej. www.muzeumrawa.pl

Region Rawski

Osadnictwo w tym obszarze skupiało się wokół głównego ośrodka - Rawy, której historia sięga czasów średniowiecznych. Po inkorporacji ziemi rawskiej do Korony i utworzeniu województwa, region ten zyskał na znaczeniu, co przyczyniło się do jego ekonomicznego rozwoju i napływu nowych mieszkańców. Na terenie regionu zachowały się zabytki takie jak zespoły dworskie z XIX w., kapliczki czy karczma w Babsku. Rozwinęła się również sztuka dekoracyjna z kolorowego papieru glansowanego i powstawały charakterystyczne tkaniny użytkowe – pasiaki ze wzorem kostkowym.

Tekst: Amudena Rutkowska

Nazwa

Region rawski w opracowaniach etnograficznych często zwany jest rawsko-opoczyńskim lub opoczyńskim. Obecnie zauważa się jednak odrębność kulturową mieszkańców tego terenu.

Terytorium

Region rawski położony jest na lewym brzegu Pilicy, między Nowym Miastem nad Pilicą, Białą Rawską, Rawą Mazowiecką a Tomaszowem Mazowieckim.

Osadnictwo

Osadnictwo w regionie skoncentrowane było od czasów średniowiecza wokół głównego ośrodka - Rawy. Po włączeniu ziemi rawskiej do Korony i utworzeniu województwa, region ten zyskał na znaczeniu, co przyczyniło się do jego ekonomicznego rozwoju, zwłaszcza w zakresie rzemiosła, i napływu nowych mieszkańców. Jednakże wiek XVII przyniósł spadek rangi regionu z powodu wojen szwedzkich. Obszary te głównie były wykorzystywane rolniczo, z licznymi majątkami szlacheckimi, przy niskim społecznym statusie ludności wiejskiej, która przed uwłaszczeniem cierpiała na ograniczenia swobody osobistej.

Krótki rys historyczny

Istotnym wydarzeniem z perspektywy codziennego życia mieszkańców wsi było uwłaszczenie w 1864 r. Uzyskanie ziemi na własność wpłynęło na wzrost zamożności, co m.in. ułatwiało nabywanie gotowych produktów u rzemieślników: np. sukna, butów, mebli, wyposażenia gospodarstwa. Zmienił się też wygląd wsi – pojawiło się np. więcej domów szerokofrontowych.

Kultura ludowa

Gwara i folklor słowny

Region rawski należy dialektologicznie do gwar tzw. Mazowsza bliższego. Do najważniejszych jej cech należą: mazurzenie (zastępowanie głosek dziąsłowych zębowymi, np. s zamiast z) i siakanie (zastępowanie głosek zmazurzonych miękkimi, np. śnur). Charakterystyczne jest również pochylone a (wymawiane jak o), np. ptok, pochylone e (wymawiane jak y, i), np. brzyg, śnig.

Folklor muzyczny, słowno-muzyczny i taniec 

Dziedzictwo muzyki tradycyjnej regionu zaczęto dokumentować w XIX w. Twórczość muzyczna towarzyszyła różnym sytuacjom społecznych: zabawie organizowanej w czasie wolnym (tzw. pograjki), ważnym momentom życia rodzinnego (wesela), czy uroczystościom religijnym (np. nabożeństwa majowe). Zmieniały się techniki wykonawcze i instrumentarium używane przez kapele. Najstarszy skład to skrzypce, basy i bębenek. Basy były uzywane dużo dłużej niż w sąsiednich regionach, bo aż do czasów międzywojennych, a w niektórych miejscowościach aż do lat 40. XX. w. Wyparte zostały przez zyskującą popularność harmonię. Zubożyło to styl muzyki – głośniejsza harmonia zagłuszyła skrzypce, które od tej pory pełniły rolę pomocniczą, zniknęły archaiczne skale modalne na rzecz systemu dur – mol. W poł. XX w. harmonię zastąpił akordeon, który do tej pory pozostaje popularnym instrumentem we współczesnych zespołach folklorystycznych.

Muzyka tradycyjna zaczęła być stylizowana na potrzeby występów scenicznych i miejskiej publiczności. Obecnie trwają próby dokumentacji i kontynuowania dawnego repertuaru, ponieważ mimo wpływu kultury masowej muzyka regionu rawskiego nadal zachowała wiele dawnych cech niespotykanych w sąsiednich regionach. Z popularnych melodii tanecznych grano przeważnie oberki, mazurki i polki.

Obyczaje i obrzędy

Popularne zwyczaje doroczne związane z okresem zimowym i wiosennym, takie jak kolędowanie, chodzenie „po szczodrakach”, obchodzenie wsi przez przebierańców w Ostatki czy chodzenie „z kurkiem” były żywe do lat 70. XX w. Przetrwała natomiast letnia tradycja organizowania „sobótki”, choć w zmienionej formie: oprócz zwyczajowego ogniska i puszczania na wodę wianków, pojawiają się występy estradowe zespołów folklorystycznych i orkiestr strażackich. Podobnie wyglądają jesienne „dożynki”. Do żywej tradycji obrzędowej należy obchodzenie świąt w sposób bezpośredni związanych z rokiem liturgicznym – uczestnictwo w procesji Bożego Ciała czy nabożeństwa majowe.

Strój

Tradycyjny uroczysty strój męski przestał być noszony jeszcze przed I wojną światową. Zastąpił go strój miejski. Noszony był jednak jeszcze przez kobiety do lat 50. XX w. Składał się z tzw. kiecki (spódnicy z doszytym stanikiem) wykonanej z pasiastej wełnianej tkaniny z lnianą podszewką. Przykrywano ją wełnianą pasiastą zapaską pełniącą rolę fartucha, drugą zakładano na ramiona. Charakterystycznym dodatkiem były paski z aksamitu doszywane w poprzek pasów wełniaka i na jego obrzeżach. Do tego zakładano białą lnianą (w XIX w.) lub bawełnianą (w XX w.) koszulę zdobioną haftem krzyżykowym. Mężatki zakładały czepce z tiulu okrywane perkalową chustką.

W chłodniejsze dni noszono chustki w kratę zwane jesionkami. W latach 60. XX w. noszono jeszcze niektóre elementy stroju, a część zastępowano innymi rozwiązaniami. Przykładowo zamiast stanika połączonego ze spódnicą zakładano aksamitny gorset. Obecnie strój tego rodzaju nie funkcjonuje już w codziennym obiegu kulturowym. Stał się przede wszystkim elementem scenicznego ubioru noszonego przez zespoły folklorystyczne. Czasem bywa również zakładany przy okazji lokalnych świąt, lecz szyty jest na zamówienie lub kupowany w całości u producenta.

Architektura tradycyjna i typ zabudowy wsi

Tradycyjna zabudowa wsi – kryte strzechą chaty z drewna sosnowego z jednotaktowym układem pomieszczeń – funkcjonowała w krajobrazie regionu do lat 50 XX. (w niektórych miejscowościach jeszcze do lat 60.). Chaty były bielone, zwrócone do drogi ścianą szczytową (rzadziej pojawiały się chałupy szerokofrontowe).

Zabytki materialne

Z zabytkowych obiektów związanych z kulturą wsi XIX i pocz. XX w. nie zachowały się budynki mieszkalne należące do społeczności chłopskiej, natomiast nadal istnieją na terenie regionu zespoły dworskie z XIX w. (w tym dwór drewniany Starych Bylinach), które należy potraktować jako obiekty należące do dziedzictwa wsi. Przykłady z samego powiatu rawskiego to: zespoły dworskie w Babsku, Białogórnem, Gołyniu, Podsękowicach, Rzeczkowie, Ossowicach, Wilkowicach, Rylsku Dużym i Rylsku Małym, Bujałach, Jajkowicach, Paprotni, Sadkowicach i Zabłociu, zespoły pałacowe w Białej Rawskiej, Woli Chojnatej, Rossosze i Kaleniu.

Można również zobaczyć karczmę z I poł XIX w. w Babsku, a także kapliczki przydrożne: murowaną z I poł. XX w. w Ossowicach i drewnianą z I poł. XIX w. oraz spichlerz drewniany w Starych Bylinach.

Z kolei do miejsc istotnych dla historii regionu na szerszą skalę należy zamek książąt mazowieckich w Rawie Mazowieckiej pochodzący z XIV w.

Twórczość ludowa, rękodzieło tradycyjne i rzemiosło

W regionie rawskim na przełomie XIX i XX w. rozwinęła się sztuka dekoracyjna z dostępnego wówczas na szerszą skalę kolorowego papieru glansowanego. Do najbardziej rozpoznawalnych motywów wycinanek należą tzw. rózgi (wycinane z jednego kawałka papieru po złożeniu na pół wzdłuż pionowej osi, tworząc pionową kompozycję o motywach roślinnych lub z postaciami ptaków – najczęściej kogutów), kwadraty (kompozycje wycinane z jednego kawałka papieru wzdłuż pionowej i poziomej osi) oraz tzw. kółka z kulosami składające się z trzech części: koła z naklejonymi kolejnymi warstwami wzorów (najczęściej roślinnych) i dwóch prostokątów o kontrastowych kolorach rozchodzących się od koła na wzór wstęg.

Do popularnych ozdób papierowych należały również kwiaty z bibuły układane w bukiety (np. na domowych ołtarzykach), czy służące do ozdoby ram obrazów. Rozwinęło się również zdobnictwo pisanek (zwanych w regionie kraszankami). Wykonywano je metodą batikową – na skorupkę jaja nanoszono wzór za pomocą gorącego wosku, a następnie barwiono całość na jeden kolor, by po zdjęciu wosku uzyskać w tych miejscach białą powierzchnię.

W regionie powstawały charakterystyczne tkaniny użytkowe – pasiaki ze wzorem kostkowym tzw. koziołkami lub kuloskami.

Tradycyjne kulinaria

Do tradycyjnej kuchnii regionu rawskiego należą m.in. kasza jaglana z pecłonkami (czyli gąskami), zalewajka na zakwasie, kwas chlebowy i lemoniada jabłkowa.

Literatura

  1. Jackowski Jacek, Łowickie a Rawskie – muzyczne subregiony Mazowsza, Warszawa, 2007.
  2. Woźniak Alicja, Pasiak pasiakowi nierówny. Tradycyjny strój i tkanina ludowa [w:] Na styku regionów. Dziedzictwo kultury ludowej województwa łódzkiego, Pułtusk 2007.
  3. Aleksander Jackowski, Polska sztuka ludowa, Warszawa, 2002.
  4. Słownik geograficzny Królestwa Polskiego, t. IX: Pożajście – Ruksze, Warszawa 1888, s. 550.
  5. Cztery strony Rawy, Nagrania z archiwum Andrzeja Bieńkowskiego z lat 1986-2003, tekst i opracowanie płyty Andrzej Bieńkowski, Warszawa 2008.
Plastyka obrzędowa - wycinanka rózga z kogutkami wykonana przez Marię Zarębę z Rzeczycy

Plastyka obrzędowa - wycinanka rózga z kogutkami wykonana przez Marię Zarębę z Rzeczycy (pow. tomaszowski), 2008 r. fot. Marzena Grzyb, Muzeum Ziemi Rawskiej. www.muzeumrawa.pl

Plastyka obrzędowa - wycinanka rózga wykonana przez Marię Zarębę z Rzeczycy

Plastyka obrzędowa - wycinanka rózga wykonana przez Marię Zarębę z Rzeczycy (pow. tomaszowski), 2007 r., fot. Marzena Grzyb, Muzeum Ziemi Rawskiej. www.muzeumrawa.pl

Sztuka ludowa - rzeźba Żniwiarze wykonana przez Mieczysława Żeglińskiego w 1975 r.

Sztuka ludowa - rzeźba "Żniwiarze" wykonana przez Mieczysława Żeglińskiego w 1975 r., Rylsk Duży (pow. rawski), 2019 r. fot. Jerzy Koprowski, Muzeum Ziemi Rawskiej. www.muzeumrawa.pl

Kobiety w strojach ludowych, Rzeczyca, lata 1958 - 1960.

Kobiety w strojach ludowych, Rzeczyca, lata 1958 - 1960. Fot. Muzeum Ziemi Rawskiej w Rawie Mazowieckiej. https://muzeumrawa.pl

nie

Zobacz także

Stara wioska na mazowszu

Mazowsze Północno-Wschodnie

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Urzecze

Więcej

Haft kurpiowski na płótnie

Kurpie Białe

Więcej

Dziady zapustne, Radziłów, 2002 r.

Mazowsze Wschodnie

Więcej

Region Sannicki

Więcej

Wnętrze izby świątecznej łowickiej chałupy z przełomu XIX/XX w. - aranżacja w Muzeum w Łowiczu.

Księstwo Łowickie

Więcej

Chałupa charakterystyczna dla regionu kurpiowszczyzny, znajduje się w Zagrodzie Kurpiowskiej w Kadzidle.

Kurpie Zielone

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Region Kołbielski

Więcej

Ta strona korzysta z plików cookies. Sprawdź naszą politykę prywatności żeby dowiedzieć się więcej.

0%