Czesi

Na terenach Kotliny Kłodzkiej oraz innych okolicznych miejscowości, jak Kudowa-Zdrój czy Chełmsko Śląskie, Czesi tworzyli swoje społeczności, zachowując jednocześnie łączność z kulturą macierzystą. Ich gwarę kłodzką, mieszankę języka czeskiego, niemieckiego i polskiego, cechuje bogactwo słownictwa i unikalne brzmienie, odzwierciedlając długą historię wzajemnych wpływów. Zrębowe domy stanowią świadectwo historii i dziedzictwa czeskiej mniejszości na Dolnym Śląsku, a tkactwo, będące głównym zajęciem wielu rodzin, nadal jest obecne w lokalnej kulturze i sztuce.

Tekst: Marta Derejczyk

Nazwa

Czesi

Terytorium

Mniejszość czeska jako ludność autochtoniczna na Dolnym Śląsku zamieszkuje okolice Kudowy Zdrój i szerzej - ziemi kłodzkiej. Na początku XX wieku było to jedenaście wsi tworzących tzw. Czeski Kątek (niem. Böhmischer Winkel, cz. Český koutek) rozpościerający się w bezpośredniej bliskości granicy z Czechami na południowy zachód od Błędnych Skał: Słone (czes. Slané); Brzozowie (czes. Březová); Czermna (czes. Velká Čermná); Zakrze (czes. Žakš); Kudowa-Zdrój (czes. Lázně Chudoba); Błażejów (czes. Blažejov); Jakubowice (czes. Jakubovice); Pstrążna (czes. Stroužné); Bukowina (czes. Bukovina); Pasterka (czes. Pasterkov); Ostra Góra (czes. Nouzín). Są to tereny podgórskie i górskie, co miało wpływ zarówno na typ budownictwa, jak i tradycyjne zajęcia ludności, przede wszystkim tkactwo.

Osadnictwo

Ludność czeska napływała na ziemie Dolnego Śląska już w średniowieczu, największe skupiska tworząc w Kotlinie Kłodzkiej. Od XVII i XVIII w. ich obecność odnotowywano także w okolicach Strzelina, Dzierżoniowa, Kamiennej Góry, Walimia, Głuszycy i Sycowa, gdzie kilka kolonii założyli uciekający przed prześladowaniami religijnymi potomkowie dawnych husytów, tzw. bracia czescy (np. Wielki Tabor k. Sycowa, Podjebrad i Husyniec pod Strzelinem).

Krótki rys historyczny

W 1945 r. okolice Kudowy Zdrój stały się przedmiotem sporu terytorialnego między Polską a Czechami. Wojska czeskie wycofały się jednak pod wpływem nacisków ZSRR. Po II wojnie światowej większość Czechów została wysiedlona lub wyemigrowała do Czechosłowacji, część pozostała w okolicach Kudowy Zdrój.

Kultura ludowa

Gwara i folklor słowny

Język grupy określa się jako gwarę kłodzką - gwarę języka czeskiego używaną przez mniejszość czeską na ziemi kłodzkiej. Wykazuje ona wiele wspólnych cech z innymi gwarami wschodnioczeskimi. Notuje się w niej również obecność dużej liczby germanizmów, a od XX wieku również polonizmów (np. ostatní, teraz zamiast cz. poslední). Po przyłączeniu ziemi kłodzkiej do państwa pruskiego w połowie XVIII w. ludność ta została pozbawiona dostępu do czeskojęzycznych szkół i nabożeństw. Poddana została natomiast germanizacji. Miało to zasadniczy wpływ na lokalny folklor słowny, na który oddziaływało wspólne, charakterystyczne dla kulturowych pograniczy, dziedzictwo Czechów, Niemców i Polaków. Ciekawy przykład stanowiły podania i opowieści wierzeniowe, na przykład szeroko rozpowszechnione opowiadanie o wodniku - demonicznej postaci pojawiającej się również w czeskich źródłach pisanych już od XIV w. Badaniem folkloru słownego tej grupy zajmowali się m.in. Josef Stefan Kubín i Jaromír Jech.

Folklor muzyczny, słowno-muzyczny i taniec 

Folklor muzyczny Czechów na ziemi kłodzkiej wykazywał wiele cech charakterystycznych dla muzyki na pograniczach, będąc pod silnym wpływem języka i tradycji muzycznych sąsiednich narodów (głównie Niemców, ale też Polaków). Zbiór pieśni kłodzkich Czechów opublikował Josef Stefan Kubín. Aktualnie na tych terenach mieszka już niewielu przedstawicieli mniejszości (wg najnowszego spisu powszechnego z 2021 r. związek z tą narodowością deklaruje 36 osób). Ostatnie osoby wykonujące pieśni w języku czeskim w codziennych sytuacjach - jak wspominana do dziś w Pstrążnej Maria Hauschke - już odeszły, brak też aktualnych badań w tym zakresie. W polskiej etnomuzykologii ukazało się natomiast opracowanie dotyczące tradycji muzycznych Czechów z innego ośrodka osadniczego na terenie Polski - Zelowa w województwie łódzkim (Piotr Dahlig, 2012). Autor podkreślił w nim znaczenie przede wszystkim pieśni religijnych w języku czeskim, inne formy praktykowania muzyki odbywały się w ramach chórów i amatorskich grup instrumentalnych z instrumentami dętymi albo skrzypcami z gitarami i mandolinami.

Obyczaje i obrzędy   

Geograficzna izolacja grupy miała pozytywny wpływ na zachowanie wielu form wspólnego spędzania czasu. We wsiach Czeskiego Kątka organizowano spotkania towarzyskie jak wspólne darcie pierza i prządki czy tradycyjne wesela i chrzciny. W kontynuacji tradycyjnych obrzędów dostrzegano szansę na podtrzymanie świadomości narodowej. Znaczny spadek liczby ludności czeskiej (identyfikującej się z czeską tożsamością narodową) po wojnie wpłynął na zanik wielu lokalnych zwyczajów. Jednak jeszcze do lat 60. XX w. w Pstrążnej praktykowano zwyczaje kolędowania w okresie wielkanocnym, “litovania”, “dinovania” i “budzenia drzewek”.

Strój

Stroje regionalne ubierane były chętnie na różne uroczystości wiejskie i rodzinne. Na przełomie XIX i XX wieku stroje te jednak nie różniły się od strojów lokalnych - niemieckich. Opisy dożynek ze wsi Husiniec wspominają o dziewczętach w białych bluzkach i czerwonych spódnicach, które na ramiona zarzucały chustki. Strój nie wyróżniał też Czechów na ziemi kłodzkiej. Podkreślano jedynie, że kobiety w pogranicznych wsiach gustują w jaskrawych, kolorowych chustach.

Architektura tradycyjna i typ zabudowy wsi

Drewniane domy zrębowe w Kotlinie Kłodzkiej stanowią do dziś charakterystyczny element lokalnego dziedzictwa, w którym dostrzec można wpływy czeskiego budownictwa ludowego. Większość tego typu budynków zamieszkiwała ludność zajmująca się tkactwem. Najczęstszy typ budowli to parterowy dom szerokofrontowy z wejściem w wzdłużnej ścianie, przykryty dwuspadowym dachem z szerokim okapem, przeważnie dwukrotnie wyższy niż ściany. Dachy kryto pierwotnie gontem lub słomą, a w późniejszym czasie materiały te zastąpiono papą, blachą lub dachówką. Zrębowe ściany zwykle były polepione gliną lub otynkowane i w całości pobielone. Szczyty szalowano ciemnymi deskami. Przeważały domy jednoizbowe z przelotową sienią, rzadziej spotykano wolno stojące domy z dwiema dużymi izbami usytuowanymi po obu stronach sieni. Duża izba na dole przystosowana była do ustawienia w niej kilku krosien tkackich, dlatego na poddaszu wydzielano często dodatkowe pomieszczenie sypialne z oknami umieszczonymi w ścianie szczytowej.

Tkacze z Czech, ale także Łużyc i Brandenburgii, zostali sprowadzeni przez Cystersów również do Chełmska Śląskiego, gdzie do dziś zobaczyć można zabytkowe “domki tkaczy”, zwane “dwunastoma apostołami”. Charakterystyczne drewniane podcieniowe budynki wzniesiono w 1707 roku.

Zabytki materialne

Większość zabytków materialnych związana jest z budownictwem i tradycyjnym zajęciem tej ludności, czyli tkactwem, szczególnie rozwiniętym wśród Czechów zamieszkujących ziemię kłodzką. Zajmowali się oni tkactwem w systemie chałupniczym, w późniejszym czasie szukali też zatrudnienia w fabrykach włókienniczych. Na innych terenach Czesi trudnili się też rolnictwem, hodowlą, podejmowali pracę w rzemiośle i przemyśle.

Twórczość ludowa, rękodzieło tradycyjne i rzemiosło

Sztuka to dziedzina kultury tradycyjnej, w której dzięki wyzwoleniu od myślenia przede wszystkim o funkcjonalności, szczególnie wyraźnie manifestować się mogą wartości lokalnej kultury. Jest wyrazem potrzeb estetycznych grupy, ale też pozwala na zasygnalizowanie jej odrębności. Sytuacja pogranicza wprowadza tu pewną specyfikę; częściej niż na innych terenach dochodziło tu do przenikania się wzajemnych wpływów, zacierały się też etniczne wyznaczniki takiej twórczości. Związki z kulturą czeską dostrzec można na Dolnym Śląsku przede wszystkim w sztuce sakralnej - m.in. wizerunkach Praskiego Dzieciątka Jezus i świętych patronów, jak Jan Nepomucen, obecnych zarówno w tradycyjnej rzeźbie i malarstwie jak i grafice dewocyjnej. Ważna była też postać praskiego arcybiskupa Arnošta z Pardubic, którego historia i działalność związana była z przedstawieniem słynącej cudami Madonny Kłodzkiej. Ludności przybyłej z Czech przypisuje się też autorstwo wielu obrazów na szkle, które pochodziły z czeskich (przede wszystkim praskich) drukarni. Na Śląsk docierały również liczne grafiki dewocyjne. Wyznaczanie ścisłych granic kulturowych wpływów jest tu jednak bardzo trudne.

To wszystko to są oczywiście postacie funkcjonujące ponadlokalnie, a święte wizerunki miały za zadanie przede wszystkim propagowanie uniwersalnych wartości wiary katolickiej. Wędrowaniu lokalnych wizerunków sprzyjało też zjawisko pielgrzymowania. Jedno z najważniejszych miejsc pielgrzymkowych w regionie - Bardo Śląskie - było licznie odwiedzane przez ludność z Czech, Polski i należącego do Prus Śląska. Ślad etnicznego pielgrzymowania pozostał w lokalnym nazewnictwie - na bardzką kalwarię prowadzą trzy drogi: Biała, czyli Niemiecka, Czeska i Polska. Tradycyjny przekaz wiąże to z faktem wprowadzenia zakazu przemieszczania się drogą kalwaryjską pielgrzymkom polskim i czeskim, w związku z czym wytyczyły one własne, boczne wejścia.

Tradycyjne kulinaria

Kuchnia opierała się na potrawach z ziemniaków - podawano je tarte i pieczone w brytfance, w formie placuszków z serem (w bogatszych domach z dodatkiem skórki z cytryny) i knedli ze śliwkami. Codziennym daniem były ziemniaki gotowane w łupinach, podawane z serem, masłem i kiszoną kapustą. W Pstrążnej w rodzinnych domach przygotowywano też chlupaté buchty - kluski z surowych ziemniaków znane w Polsce jako żelazne lub kudłate, po ugotowaniu mieszane z kapustą i skwarkami. Hodowano króliki, wieprzowinę natomiast jadano rzadko. Popularną przyprawą był kminek, dodawany był do sera, gotowano też zupę kminkową.

Literatura

  1. Śląsk, Schlesien, Slezsko: przenikanie kultur, red. Zygmunt Kłodnicki, Wrocław 2000.
  2. Mom jo skarb, red. Elżbieta Berendt, Wrocław 2009-2014.
  3. Zbigniew Tobjański, Czesi w Polsce, Kraków 1994.
  4. Czesi, red. Lech M. Nijakowski, Warszawa 2012.
  5. Piotr Dahlig, Bracia czescy w Polsce – wspólnota w Zelowie i jej dziedzictwo muzyczne [w:] Muzyka religijna – między epokami i kulturami, t. III, red. Krystyna Turek i Bogumiła Mika, Katowice 2012.
nie

Zobacz także

Grupa etnograficzna

Reemigranci z Francji i Belgii

Więcej

Grupa etnograficzna

Osadnicy z Polski Centralnej i Wielkopolski

Więcej

Członkowie Łemkowskiego Zespołu Pieśni i Tańca "Kyczera": Katarzyna Tyliszczak i Adrian Czupak w oryginalnych strojach łemkowskich ze wschodniej Łemkowszczyzny, zdjęcie wykonano w Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, 2017 r.

Grupa etnograficzna

Łemkowie

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Niemcy

Więcej

Grupa etnograficzna

Morawianie

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Ukraińcy

Więcej

Grupa etnograficzna

Tatarzy

Więcej

Grupa etnograficzna

Romowie

Więcej

Grupa etnograficzna

Kresowiacy – lwowskie, tarnopolskie, stanisławowskie

Więcej

Grupa etnograficzna

Litwini

Więcej

Ta strona korzysta z plików cookies. Sprawdź naszą politykę prywatności żeby dowiedzieć się więcej.

0%