Stara wioska na mazowszu

Dolne Nadsanie

Radomyślu nad Sanem słynęło z tradycji combra, odbywającego się w okresie karnawału według dawnych rytuałów. W zabawie tej, organizowanej w sobotę po tłustym czwartku, brały udział tylko pary małżeńskie, a imprezą rządziły zamężne kobiety. Combrzenie organizowało stowarzyszenie kobiet, którego celem było przyjmowanie młodych mężatek do grona kobiet dojrzałych oraz pomoc wdowom i sierotom. Radomyśl nad Sanem słynął także ze zwyczaju wielkanocnych straży grobowych zwanych turkami oraz z wielu mistrzów murarki i ciesielstwa. Parterowe chałupy, z reguły o konstrukcji zrębowej, kryto najczęściej dwuspadowymi dachami z użyciem strzechy.

Tekst: Jolanta Dragan

Nazwa

Przyjęta nazwa to Dolne Nadsanie. Wystepują też określenia: mikroregion dolnosański, subregion dolnosański. Nazwa społeczności (grupy etnograficznej) zamieszkującej region to Posaniacy.

Terytorium

Region obejmuje teren dawnej Puszczy Sandomierskiej i miejscowości położone nad rzeką San, w jej dolnym biegu. Dolina rzeki z żyźniejszymi ziemiami rędzinowymi przyciągała na przestrzeni wieków różne grupy osadnicze. Gminy i powiaty, które obejmuje region: powiat Stalowa Wola: gmina Stalowa Wola, gmina Pysznica, gmina Radomyśl nad Sanem, gmina Zaleszany; powiat Nisko: gmina Nisko, gmina Rudnik nad Sanem, gmina Ulanów; powiat Tarnobrzeg: gmina Gorzyce.

Osadnictwo

Dolne Nadsanie obejmuje obszar krzyżowania się elementów kulturowych z terenów Sandomierszczyzny, z sąsiedniej Lubelszczyzny oraz osadników z centralnej części puszczańskich terenów, w widłach Wisły i Sany – Lasowiaków. Dolne Nadsanie jest przez wielu badaczy uważane za subregion Lasowiaków.

Krótki rys historyczny

Historycznie był to teren, gdzie znajdowały się królewszczyzny i duże majątki szlacheckie oraz kościelne. San pełnił ważną funkcję arterii komunikacyjnej, wzdłuż której prowadziły ważne szlaki handlowe. Nad rzeką lokowano miasteczka będące istotnymi ośrodkami wymiany towarowej, w których rozwijały się cechy rzemieślnicze oraz kształtowały zawody związane z transportem rzecznym. Powinności feudalne dotyczyły również udziału ludu w walkach i zrywach u boku właścicieli ziemskich, np. w odsieczy wiedeńskiej, których wspomnienie przetrwało w ludowej tradycji.

Kultura ludowa

Gwara i folklor słowny

W regionie występują gwary przejściowe i mieszane. Powstawały wraz z postępującą  kolonizacją terenów dawnej Puszczy Sandomierskiej i zasiedlaniem jej przez różne grupy osadników. Zróżnicowanie gwarowe dotyczyło nawet sąsiednich miejscowości. Tygiel językowy zawiera elementy charakterystyczne nie tylko dla Małopolski i Mazowsza, ale także etnicznie obce. Na szczególną uwagę zasługuje na tym terenie gwara zawodowa flisaków, zachowana w Ulanowie.

 

Folklor muzyczny, słowno-muzyczny i taniec 

Folklor słowno-muzyczny dotyczy tematyki flisackiej. Zachował się w opowieściach o przygodach flisaków i niezwykłych wydarzeniach, których doświadczali, a także w pieśniach i przyśpiewkach orylskich. Zachowały się przysłowia i powiedzonka flisackie.

 

Obyczaje i obrzędy

Flisacy skupieni wokół ulanowskiego ośrodka miejskiego posiadali bogaty zasób obyczajów, niepisanych praw, obrzędów i zwyczajów, wierzeń, podtrzymywanych przez kolejne pokolenia cechowych wodniaków. Każdy nowy uczestnik spływów tratwianych przechodził obrzęd otrzęsin, będący uroczystym przyjęciem do grupy zawodowych flisaków.

W regionie zachowały się zwyczaje zapustne w Radomyślu nad Sanem. Dawne miasteczko jest miejscem pielęgnowania żywotnej tradycji combra, odbywającego się w okresie karnawału według dawnych rytuałów. W zabawie karnawałowej, w sobotę  po tłustym czwartku, a przed środą popielcową, biorą udział tylko pary małżeńskie. Imprezą rządzą zamężne kobiety. Combrzenie organizowało stowarzyszenie kobiet, którego podstawowym celem  było przyjmowanie młodych mężatek do grona dojrzałych kobiet oraz pomoc wdowom i sierotom. Z zabawą karnawałową nierozłącznie związana jest parada przebierańców, która pochodzić ma od paradowania żon radomyskich cechmistrzów i kupców wraz ze swoimi mężami w eleganckich strojach, w drodze na karnawałową zabawę. Z czasem powstał odrębny zwyczaj, zwany zapustami, polegający na przejściu ulicami Radomyśla barwnego korowodu przebierańców – milczącego orszaku ślubnego, w ostatni dzień karnawału, zapustny wtorek. Obecnie na pamiątkę wspólnego pochodzenia obu zwyczajów przebierańcy odwiedzają bawiących się na combrowej zabawie. W zapustnych praktykach wybrzmiewa  potępienie stanu panieńskiego.

Radomyśl nad Sanem znany jest również ze zwyczaju wielkanocnych straży grobowych  zwanych tutaj turkami. Swoje istnienie, nazwę i ubiory wiążą z czasami odsieczy wiedeńskiej. Oprócz obowiązku strzeżenia Grobu Pańskiego, asysty podczas nabożeństw wielkotygodniowych, turki uczestniczą w barwnych widowiskach, na które składają się parady i marsze oraz składanie wizyt i życzeń. Podobny charakter ma straż grobowa z Woli Rzeczyckiej. Inną specyfikę prezentują straże grobowe wywodzące się z Gwardii Narodowej, powstałej w okresie Wiosny Ludów. Podczas zaborów kultywowały one treści patriotyczne i były okazją do pokazania munduru, barw narodowych, odwołania się do lokalnych wartości historycznych. W Majdanie Zbydniowskim, z kościołem parafialnym w Zaleszanach, straż grobowa do chwili obecnej zachowała wyraźne ślady wcześniejszego funkcjonowania jako Gwardia Narodowa. W okresie Wielkiego Tygodnia gwardziści z Gwardii Narodowej im. Tadeusza Kościuszki w Majdanie Zbydniowskim trzymają straż przy Grobie Chrystusa, biorą udział w procesjach i wraz z orkiestrą obchodzą domy składając życzenia.

 

Strój

Tradycyjny ubiory ludności nadsańskiej. zarówno męski jak i kobiecy, to mieszanina elementów charakterystycznych dla zachodniej Rzeszowszczyzny oraz zapożyczeń z dawnych strojów mieszczańskich. W męskim stroju pojawiały się czerwone rogate krakuski obszyte czarnym barankiem, białe wełniane magiery, czarne sukienne kapelusze. Sukmany nawiązywały do mieszczańskich czamar, z dekoracją w postaci obszyć wykonanych czarną tasiemką. Często występowały ciemne kamizelki i spencery. Spodnie szyto z kupnych, fabrycznych materiałów. Ubiór ten uzupełniano butami z cholewami. Noszono również lniane płótnianki, które charakteryzowały się posiadaniem kołnierza i wyłożonych mankietów rękawa w kolorze ciemnoniebieskim. U kobiet stroje były bardzo zróżnicowane. Do szycia ubiorów wykorzystywano zarówno tkaniny lniane, jak i materiały fabryczne. Koszule i zapaski wyróżniało zdobienie haftem. Na białych, wykonanych z delikatnych tkanin zapaskach występował biały haft dziurczasty lub płaski o motywach przeważnie roślinnych. Kołnierze przy koszulach również posiadały białe hafty. Spódnice były szyte zazwyczaj z barwnych tkanin fabrycznych. Strój dopełniały gorsety, pozbawione ozdób lub dekorowane wyszyciami oraz cekinami i koralikami. Kobiety nosiły również krótkie kaftaniki. Za wierzchni ubiór służyły długie, ciemne płaszcze, z okazałymi kołnierzami. Nieodłącznym elementem stroju kobiecego były chustki na głowę, wiązane na karku oraz chusty na plecy. Szczególną popularnością cieszyły się chusty z frędzlami, które zastąpiły białe, lniane łoktusy. W koszulach, zapaskach i spódnicach lnianych pojawiały się dekoracje hafciarskie w kolorach: białych, czerwonych, czerwono-niebieskich.

 

Architektura tradycyjna i typ zabudowy wsi

Region charakteryzowała gęsta sieć osad specyficzna dla terenów nadrzecznych. Przeważały wsie łańcuchówki i wielodrożnice. Zabudowa wsi była zwarta. W budownictwie i w wyposażeniu wnętrz powszechnie stosowano drewno. Na zagrodę składała się przestrzeń wraz ze znajdującymi się tam budynkami i urządzeniami. Okalający płot przybierał często formę parkanów leżących lub stojących, nazywanych tak od sposobu zbijanych desek. Najczęściej parkany oddzielały zagrody od drogi wiejskiej. Parterowe chałupy, z reguły o konstrukcji zrębowej, kryto najczęściej dwuspadowymi dachami z użyciem strzechy. Później stosowano też dachówkę cementową. Występowały również chałupy z gankiem. Charakterystyczna była wieńcowa konstrukcja ścian, z wiązaniami w narożnikach na tzw. jaskółczy ogon, z obciętymi ostatkami. Niektóre domy szalowano pionowymi deskami. Podwalinę wykonywano z cegły. Ciekawostką regionalną spotykaną w powiecie niżańskim są domy z podcieniem, który tworzy wnęka powstała przez cofnięcie ściany sieni do środka, na całej jej szerokości. Wnęka ta nosi nazwę przedsień.

 

Zabytki materialne

Zachowane zabytki materialne znajdują się w kolekcjach muzealnych, np. ubiory, sprzęty wyposażenia domostw, sakralna rzeźba ludowa z przydrożnych kapliczek.

 

Twórczość ludowa, rękodzieło tradycyjne i rzemiosło

Do wyróżniających się rzemiosł należy plecionkarstwo z wikliny i flisactwo. W nadsańskich miasteczkach funkcjonowały dodatkowo różne cechy rzemieślnicze związane z transportem wodnym, np. cech retmański (retman – daw. starszy flisak) i sterniczy w Ulanowie; działali tam również szkutnicy. Mieszczanie zajmowali się krawiectwem, szewstwem, garbarstwem, kowalstwem, bednarstwem. Radomyśl and Sanem słynął z mistrzów murarki i ciesielstwa. Łowieniem ryb zajmowano się zawodowo, ale częstym zjawiskiem było kłusownictwo. Wyrabiano sieci, płótna, powrozy. Korzystano z zasobów leśnych np. pozyskując węgiel drzewny.

Tradycyjne kulinaria

Codzienne pożywienie było oparte głównie na produktach pozyskiwanych z własnych pól i ogródków. Uzupełniano je o surowce pochodzące z hodowli zwierząt lub z sezonowych zbiorów w lasach lub odławianych ryb. Warte wyróżnienia są potrawy związane z tradycjami flisackimi  np. chleb orylski, chrupacki, kluski orylskie, łosuchy.

Literatura

  1. Dolne Nadsanie. Problematyka tożsamości i dziedzictwa kulturowego mikroregionu dolnosańskiego, red. E. Skromak, Stalowa Wola 2023.
  2. Gaj-Piotrowski W., Kultura społeczna ludu z okolic Rozwadowa, Wrocław 1967.
  3. Gaj-Piotrowski W., Kultura materialna ludu z okolic Rozwadowa, Rzeszów 1975.
  4. Gaj-Piotrowski W., Z flisackich tradycji Ulanowa, Stalowa Wola 2001.
  5. Ruszel K., Materiały do monografii etnograficznej, Rzeszów 1994.
  6. Gaj-Piotrowski W., U źródeł etnografii. W widłach Wisły i Sanu świadkowie, badacze, muzyka, Stalowa Wola 2012.
  7. Gaj-Piotrowski W., Duchy i demony wierzeniach ludowych z okolic Stalowej woli-Rozwadowa i Tarnobrzega, Wrocław 1993.
  8. Reinfuss R., Problem kultury ludowej Lasowiaków, [w:] Puszcza Sandomierska wczoraj i dziś, red. J. Półćwiartek, Rzeszów 1980.
  9. Wierzchowski Z., Materyjały etnograficzne z powiatu tarnobrzeskiego i niskiego w Galicyi, „Zbiór Wiadomości do Antropologii Krajowej”, Kraków 1890, t. 14.
  10. Jańczyk K., Subregion dolnosański. Charakterystyka delimitacyjna, Stalowa Wola 2005.
nie

Zobacz także

Strój wilamowski

Grupa etnograficzna

Wilamowianie

Więcej

Dziady zapustne, Radziłów, 2002 r.

Grupa etnograficzna

Mazowsze Wschodnie

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Spisz

Więcej

Widok na Wisłę ze skarpy w okolicy Józefowa nWisłą

Grupa etnograficzna

Powiśle Lubelskie

Więcej

Kapliczka św. Krzysztofa w Babicach, gmina Krzywcza, listopad 2017 r.

Grupa etnograficzna

Pogranicze polsko-ruskie

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Górale Pienińscy

Więcej

Bojkowska chałupa ze Skorodnego w Bieszczadach /park etnograficzny Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku

Grupa etnograficzna

Bojkowie

Więcej

Górale w odświętnych strojach, Ochotnica Górna

Grupa etnograficzna

Górale Ochotniccy

Więcej

Druhny i drużbowie weselni. Bronowice

Grupa etnograficzna

Krakowiacy Zachodni

Więcej

Grupa etnograficzna

Zamojszczyzna

Więcej

Ta strona korzysta z plików cookies. Sprawdź naszą politykę prywatności żeby dowiedzieć się więcej.

0%