Zimna izba w zamożnej chałupie lachowskiej z Gostwicy

Zimna izba w zamożnej chałupie lachowskiej z Gostwicy (ok. 1850 r.), Sądecki Park Etnograficzny w Nowym Sączu. Fot. Jacek Kurzeja, Muzeum Ziemi Sądeckiej. https://muzeum.sacz.pl

 

 

Lachy Sądeckie

Wsie Lachów Sądeckich są położone w Kotlinie Sądeckiej, na styku góralszczyzny karpackiej i nizinnych terenów Małopolski. Centrum regionu tworzyły zamożne wsie wokół Podegrodzia oraz miasta Stary i Nowy Sącz. Charakterystyczna dla regionu gwara podegrodzka ma wiele cech archaicznych, jest więc niezwykle interesująca dla językoznawców. W folklorze Lachów Sądeckich zwracają uwagę pieśni, tańce oraz obchody świąt Bożego Narodzenia. Z uroczystością chrzcin związane jest specyficzne pieczywo obrzędowe, tzw. kukiełka – długa, słodka bułka z ciasta drożdżowego, którą fundowali rodzice chrzestni. Jednym z głównych wyróżników kultury tej grupy jest strój, zwłaszcza noszony przez kawalerów – o ciekawiej kolorystyce, z bogactwem oryginalnych zdobień.

Tekst: Joanna Hołda

Nazwa

Dawni badacze uważali mieszkańców Kotliny Sądeckiej za górali i określali ich jako Sandeczan, Górali od Sącza lub Równiaków. Lachami, a więc mieszkańcami nizin, byli oni nazywani przez sąsiadów - górali.

Terytorium

Wsie Lachów Sądeckich są położone w rozległej i żyznej Kotlinie Sądeckiej, na styku góralszczyzny karpackiej i nizinnych terenów Małopolski. Najliczniej powstawały w dorzeczu Dunajca, Popradu i Kamienicy, gdzie klimat i warunki glebowe sprzyjały rozwojowi rolnictwa. Kultura lachowska miała charakter przejściowy, była wyrazista i ekspansywna. Centrum regionu tworzyły zamożne wsie wokół Podegrodzia.

Osadnictwo

Kotlina Sądecka była gęsto zasiedlona od najdawniejszych wieków, ruch osadniczy z ziemi krakowskiej posuwał się doliną Dunajca. W XIII w. założono najważniejsze miasta regionu - Stary i Nowy Sącz. Powstały liczne wsie oraz najstarsze parafie: w Starym Sączu i Podegrodziu.

Krótki rys historyczny

W 1280 r. księżna Kinga, żona Bolesława Wstydliwego, ufundowała w Starym Sączu klasztor sióstr klarysek. Do XVIII w. większość lachowskich wsi, szczególnie na lewym brzegu Dunajca, należała do dóbr konwentu. Dobre zarządzanie sprzyjało bogaceniu się gospodarstw.

Kultura ludowa

Gwara i folklor słowny

Gwara podegrodzka, charakterystyczna dla regionu, to najbardziej archaiczna w grupie gwar południowo-małopolskich. Wyróżnia ją sposób wymowy samogłosek pochylonych, właściwy dla pierwotnych gwar polskich. Dzięki silnemu przywiązaniu jej użytkowników do tradycji, jest nadal podtrzymywana.

Folklor muzyczny, słowno-muzyczny i taniec 

Pieśni i tańce Lachów Sądeckich, mimo wyraźnych wpływów grup sąsiednich, szczególnie krakowskich, miały własny charakter. Kapele tzw. muzyki składały się z instrumentów smyczkowych - skrzypiec i basów. Z czasem do składu dołączyły klarnet i trąbka. Podczas sąsiedzkich spotkań grywano też na heligonkach. Wiejskie kapele przygrywały głównie to tańca, zamawianego u muzyki przez jednego z tancerzy przyśpiewką lub zawołaniem. Do ulubionych tańców należały skoczne polki – m.in.  wściekło, z nogi czy pod majder. Na podobne melodie tańczono szuroka i tramelkę. Starsi lubili wolnego krzyżoka – taniec figurowy wykonywany przez cztery pary „po krzyżu”. Bawiono się przy walcach i walczykach, popularny był podobny do walca sztajerek. Charakter tanecznej zabawy miały kowal i szewc, naśladujące pracę rzemieślników, oraz szarpak. Podczas wesela, tuż po oczepinach, druhny i starościny wykonywały wokół pani młodej taniec oczepinowy. Charakterystyczne dla Lachów Sądeckich były krakowiaki tańczone przez samych mężczyzn, m.in. drużbów weselnych i nieproszonych gości - krakowiaków. Taniec był popisem zręczności. Sądeckie krakowiaki to także charakterystyczne melodie i teksty.  

Obyczaje i obrzędy

W obrzędowości regionu uwagę zwracają obchody świąt Bożego Narodzenia, a zwłaszcza podtrzymywana wciąż tradycja wykonywania podłaźniczek z ozdobami wycinanymi z opłatków oraz bogactwo grup kolędniczych. Region słynie także z wykonywania wysokich, zdobnych palm z żywej zieleni i kwiatów z bibuły.

Strój

Jednym z wyróżników kultury Lachów Sądeckich był strój, szczególnie noszony przez zamożnych mieszkańców z centrum regionu. Zwracał uwagę kolorystyką i bogactwem oryginalnych zdobień, ale pokazywał też przejściowy charakter lachowskiej kultury. Najbardziej charakterystyczny jest strój kawalerski. Kaftan z rękawami, w typie krakowskim, był szyty z granatowego sukna na czerwonym podbiciu i zdobiony mosiężnymi guzami, nicianymi pomponikami i barwnym haftem łańcuszkowym ze swoistymi dla regionu motywami (m.in. wisełka, pazdurki, rapki czy bukiet). Noszono do niego granatowe spodnie błokicie z haftowanymi czerwonymi lampasami. Ozdobą przyporów była wyszywana sercówka, przypominająca dekorację z portek góralskich. Góralskie pochodzenie miał szeroki pas noszony do błokici. Uzupełniająca strój rogatywka z pawim piórem była wzorowana na czapkach krakowskich. Ubiorem wspólnym dla Lachów i Górali była gurmana – długi płaszcz z samodziałowego sukna, zdobiony haftem, u Lachów również wzdłuż dolnej krawędzi. Wyróżnikiem stroju kobiet był kaftan z organkami, czyli sztywnymi fałdami wokół bioder i pelerynowym kołnierzem, zdobiony podobnie jak kaftany męskie. Zdobieniem odznaczały się także gorsety, zwykle z czarnego aksamitu. Charakterystyczne były bukiety wyszywane szklanymi koralikami i barwnymi cekinami. Haft czerwonymi nićmi, z motywem drzewka szczęścia, był ozdobą płóciennych chust czepcowych. Uwagę zwracały spódnice młodych dziewcząt, tzw. różowiaki, szyte z wzorzystych perkali w różowo-czerwono-białej kolorystyce. Paradnym obuwiem były karbiaki z wysokimi sztywnymi cholewami, które wokół kostek układano w miechy.           

Architektura tradycyjna i typ zabudowy wsi

Zagrody lachowskie, zależnie od zamożności, składały się z jednego lub kilku budynków. W gospodarstwach kmiecych obok mieszkalnej chałpy stawiano budynki gospodarcze: stajnię, stodołę, wozownię, chlew, spichlerz czy kamienną piwnicę. Tworzyły one luźny czworobok z obszernym podwórzem. U najbiedniejszych część mieszkalna i gospodarcza mieściły się pod jednym dachem. Budynki stawiano z drewna, w konstrukcji zrębowej. Szpary miedzy belkami utykano mchem i wylepiano gliną. Zręby przeważnie bielono wapnem, czasem ściany domu czy spichlerza malowano w białe kropy. Dachy, starsze czterospadowe, później o dwóch połaciach, kryto strzechą z żytniej słomy. Jeszcze na początku XX w. powszechne były chałpy dymne, czyli bez komina. Charakterystyczne było także trzymanie krów w kuchniach przez cały rok, bez względu na zamożność gospodarzy.   

Zabytki materialne

Centrum życia duchowego regionu od stuleci stanowi kościół i klasztor sióstr klarysek w Starym Sączu - miejsce pochówku św. Kingi. Pielgrzymi tłumnie odwiedzają grób patronki ziemi sądeckiej i modlą się przed jej relikwiami umieszczonymi w srebrnej trumience.

Twórczość ludowa, rękodzieło tradycyjne i rzemiosło

Rzemieślniczą stolicą regionu był Stary Sącz, w którym już od średniowiecza działali wytwórcy różnych specjalności zrzeszeni w cechach. Miasto słynęło z wyrobów kożuszniczych i szewskich, było znanym ośrodkiem garncarskim. Siedzibą cechów wiejskich było Podegrodzie. Wśród rzemiosł najlepiej rozwinęło się garncarstwo, doskonałej jakości naczynia wyrabiano na Osowiu. Wielu było kowali i ślusarzy, do cechu należeli także rzeźnicy i tkacze. W lachowskich wsiach pracowali krawcy i hafciarze specjalizujący się w szyciu oraz zdobieniu kaftanów i gorsetów. Tradycje hafciarskie regionu do dziś kontynuuje m.in. Janina Lorczyk z Podegrodzia. Na omawianym terenie rozwijały się także rzemiosła oparte na obróbce drewna – stolarstwo, meblarstwo, kołodziejstwo i bednarstwo. W regionie działali uznani rzeźbiarze ludowi, m.in. Ignacy Lorek ze Starego Sącza. W latach 70. XX w. jako ośrodek sztuki ludowej zasłynął Paszyn, podsądecka wieś, w której z inspiracji miejscowego proboszcza ks. Edwarda Nitki, rzeźbiło i malowało na szkle blisko 100 osób.

Mieszkańcy regionu trudnili się wieloma rzemiosłami, m.in. garncarstwem, kowalstwem, ślusarstwem i hafciarstwem. Ważnym zabytkiem kultury materialnej, a zarazem centrum życia duchowego regionu, jest klasztor sióstr klarysek w Starym Sączu, będący miejscem pochówku św. Kingi. Wiele elementów tradycyjnej kultury lachowskiej, a także jej przemiany w pierwszej połowie XX w., utrwalił na szklanych kliszach Wojciech Migacz, chłopski fotograf amator z Gostwicy. Z pasją dokumentował życie mieszkańców rodzinnej wsi i okolic - pracę, ubiory, uroczystości rodzinne czy święta.

Tradycyjne kulinaria

Przysmakiem lachowskiej kuchni jest kukiełka - słodka bułka z ciasta drożdżowego. Dawniej była zwyczajowym darem, który chrzestni przynosili dziecku z okazji wiązowin, tydzień lub dwa po chrzcinach. Z wierzchu była ozdobiona warkoczami i wzorami z ciasta, mogła mieć do 1,5 metra długości. Świadczyła o honorności kumów - na największe kukiełki potrzeba było kilkunastu kilogramów pszennej, białej mąki, 30 jaj, a także sporo masła i cukru.

 

Literatura

  1. Brylak-Załuska M., O kulturze ludowej Lachów Sądeckich, Nowy Sącz 1993.
  2. Brylak-Załuska M. (red.), Krakowiacy, Lachy, Górale. Stroje wsi małopolskiej, t. III: Lachy Sądeckie, Pogórzanie, Nowy Sącz 2020.
  3. Kroh M., „Co to za gwiozdecka nad Osowion świyci”. Zwyczaje kolędnicze w Podegrodziu, Podegrodzie 2008.
  4. Kroh M., Kumosia kumosi gorzołecke nosi. Zwyczaje narodzinowe i pogrzebowe w Podegrodziu, Podegrodzie 2009.
  5. Kroh M., Wesele podegrodzkie, Podegrodzie 2012.
  6. Michalikowa L., Chrząstowscy Z. i S., Folklor Lachów Sądeckich, Warszawa 1974.
  7. Szewczyk Z., Brylak-Załuska M., Strój Lachów Sądeckich, Nowy Sącz 2004.
  8. Szewczyk Z., Chleb nasz powszedni czyli kuchnia Lachów Sądeckich, Nowy Sącz 2010.
  9. Udziela S., Kilka słów o strojach, budowlach, sprzętach i naczyniach na Sądecczyźnie, „Lud”, t. X, 1905.
  10. Węglarz S., Tradycje Lachów Podegrodzkich. Doroczny cykl obrzędowo-rolniczy w gminie Podegrodzie, Podegrodzie 2017.
Zimna izba w zamożnej chałupie lachowskiej z Gostwicy

Zimna izba w zamożnej chałupie lachowskiej z Gostwicy (ok. 1850 r.), Sądecki Park Etnograficzny w Nowym Sączu. Fot. Jacek Kurzeja, Muzeum Ziemi Sądeckiej. https://muzeum.sacz.pl

 

nie

Zobacz także

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Niżne Podhale

Więcej

Sektor Lessowy

Grupa etnograficzna

Region Kielecko-Świętokrzyski

Więcej

Rodzina Rapaczów z Jurkowa na tle chaty

Grupa etnograficzna

Górale Zagórzańscy

Więcej

Chałupa wójta z Budziwoja. Park Etnograficzny Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej.

Grupa etnograficzna

Rzeszowiacy

Więcej

Grupa etnograficzna

Region puszczański

Więcej

Widok na Wisłę ze skarpy w okolicy Józefowa nWisłą

Grupa etnograficzna

Powiśle Lubelskie

Więcej

Bojkowska chałupa ze Skorodnego w Bieszczadach /park etnograficzny Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku

Grupa etnograficzna

Bojkowie

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Górale Babiogórscy

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Region Biłgorajski

Więcej

Strój wilamowski

Grupa etnograficzna

Wilamowianie

Więcej

Ta strona korzysta z plików cookies. Sprawdź naszą politykę prywatności żeby dowiedzieć się więcej.

0%