Rodzina Rapaczów z Jurkowa na tle chaty

Rodzina Rapaczów z Jurkowa na tle chaty, Jurków, pow. Limanowa, 1915. Fot. Leopold Węgrzynowicz, Muzeum Etnograficzne w Krakowie. https://etnomuzeum.eu/ 

 

Górale Zagórzańscy

Górale Zagórzańscy (Zagórzanie) zasiedlają tereny gmin Mszana Dobra, Niedźwiedź i Dobra. W dolinach rzecznych zakładali oni gospodarstwa rolno-hodowlane, a na grzbietach górskich wzniesień i śródleśnych polanach prowadzili szałaśniczą gospodarkę paserską. Tradycje rzemieślnicze regionu związane były przede wszystkim z obróbką drewna. Folklor zagórzański był zróżnicowany, krzyżowały się w nim wpływy podhalańskie, krakowskie i lachowskie. Popularną do dziś tradycją jest własnoręczne wykonywanie palm wielkanocnych. Jedną z regionalnych potraw jest korpielonka, czyli zupa z karpieli (brukwi).

Tekst: Joanna Hołda

Nazwa

Nazwa Zagórzanie, po raz pierwszy odnotowana w połowie XIX w. przez Wincentego Pola, odnosi się do śródgórskiego położenia osad tych górali, nazywanych również Góralami Zagórzańskimi.

Terytorium

Wsie Górali Zagórzańskich rozlokowane były w dolinach górnej Raby i jej dopływów: Mszanki i Kasinki, wciętych głęboko w północne stoki Gorców i wzniesienia Beskidu Wyspowego. Gospodarstwa rolno-hodowlane zakładano w dolinach rzecznych, natomiast na grzbietach wzniesień i śródleśnych polanach rozwijała się szałaśnicza gospodarska paserska. Zagórzanie sąsiadowali z Kliszczakami, Góralami Podhalańskimi i Sądeckimi oraz Lachami od Dobrej i Szczyrzyca.

Osadnictwo

Systematyczna akcja kolonizacyjna w tym górskim, przygranicznym regionie, przypada na początek XIV w. Śródgórskie doliny zasiedlała głównie ludność rolnicza, podążająca na południe dolinami rzek. Lokowano wówczas najstarsze zagórzańskie wsie – Mszanę Górną, Niedźwiedź, Kasinę Wielką, Olszówkę. Między XV a XVII w. w wyższe partie górskie i tereny grzbietowe Gorców i Beskidów dotarli pasterze wołoscy, przynosząc nowy typ gospodarki i odrębną kulturę.

Krótki rys historyczny

Część wsi zagórzańskich, od XIV w. wchodzących w skład królewszczyzny, z czasem przeszła w ręce rodów szlacheckich. Przed uciskiem pańszczyźnianym chłopi próbowali się bronić wszczynając bunty, np. w 1651 r. przeciwko staroście nowotarskiemu.   

Kultura ludowa

Gwara i folklor słowny

Gwara Górali Zagórzańskich należy do gwar małopolskich. W części południowej regionu widoczne są wpływy gwary podhalańskiej. W folklorze słownym Zagórzan wiele jest motywów związanych z ludową demonologią oraz dawnymi tradycjami pasterskimi. Bohaterami wielu opowieści są bacowie-czarownicy, wśród nich najsłynniejszy Tomasz Chlipała zwany Bulandą (zm. w 1921).

Folklor muzyczny, słowno-muzyczny i taniec 

Folklor zagórzański był zróżnicowany, krzyżowały się w nim wpływy zarówno podhalańskie, jak i krakowskie i lachowskie. W południowej części regionu dłużej zachował się archaiczny skład kapel – skrzypce prym, sekund i basy, na północy i wschodzie do składu dołączyły klarnet i trąbka. Tańce u kapeli zamawiano przyśpiewką lub zawołaniem. Chętnie tańczono lokalne warianty polek (na desce, cicho polka) oraz walczyki. Najbardziej charakterystycznym tańcem Zagórzan był Krakowiok chodzony (Krakowiok z góry), wykonywany na weselach i większych uroczystościach. Znany był krzyzok, taniec-zabawa Żyd czy popisowe tańce mężczyzn: siadany i golorz. Do tańców obrzędowych wykonywanych podczas wesela należały oj chmielu i taniec ze skrzyniom. Obrzędowym tańcem mężatek, towarzyszącym ostatkowym zabawom, był pełen wysokich podskoków taniec na len, na konopie. Wśród dawnych, zapomnianych już tańców, wymieniane są: bąk, drobny taniec, obyrtany, podhalański.

Obyczaje i obrzędy

W Niedzielę Palmową w Rabce-Zdroju, przy XVII-wiecznym kościele pw. Marii Magdaleny, odbywa się konkurs palm wielkanocnych, jeden z najstarszych w Polsce, organizowany przez rabczańskie muzeum od 1958 r. Tradycja wykonywania okazałych palm przybranych zielenią i kwiatami z bibuły jest wśród Zagórzan wciąż bardzo żywa.

Strój

Strój Zagórzan zalicza się do ubiorów karpackich. Był zróżnicowany, z wyraźnymi wpływami grup sąsiednich: Lachów we wschodniej części regonu, Kliszczaków na zachodzie, na południu Górali Podhalańskich. Wyróżnikiem stroju męskiego była hazuka – sukmana z ciemnego samodziału, zdobiona przy krawędziach obszyciami z trzech wełnianych, czerwonych sznurków oraz haftem czerwoną i szarą włóczką. Typowe były kożuch i serdaczki bez rękawów, szyte ze skór owczych wyprawianych na biało, lamowane czarnym barankiem i zdobione aplikacjami z safianowej skórki czerwonej i zielonej oraz haftem. Białe sukienne portki o góralskim kroju miały dwa przypory i cięte kieszonki, ich nogawice były szerokie. W przeszłości były skromnie zdobione lampasem naszywanym ze sznurka i niewielkim wyszyciem przy przyporach, z pętlicą w formie węzła rycerskiego lub sercówką, często z haczykowatymi kogutkami. Na południu szybko modne stały się parzenice wzorowane na podhalańskich. W okolicach Kasiny Wielkiej latem do stroju świątecznego mężczyźni nosi także spodnie płócionki z grubego płótna lnianego. Do połowy XIX w. stroje kobiece – halki, zapaski, spódnice-fartuchy, koszule, chusty naramienne i czepcowe – szyto z lnianego płótna samodziałowego i zdobiono białym haftem. W II połowie XIX w. weszła moda na płótna barwione, m.in. granatowe i niebieskie farbanice oraz ręcznie drukowane durki, a z czasem także fabryczne kolorowe perkale, batysty i tybety. Na gorsety starszego typu przeznaczano kwieciste atłasy, satyny i adamaszki. Na przełomie XIX i XX w. upowszechniły się gorsety z aksamitów, zdobione złotym szychem, późnij także cekinami i koralikami. Charakterystyczne był motyw kwiatowy i tzw. latoróżki.

Architektura tradycyjna i typ zabudowy wsi

Wsie Zagórzan biegły dnem dolin, miały układ łańcuchówek. Zagrody były przeważnie dwubudynkowe. Dom mieszkalny sytuowano frontem do drogi, równolegle do niego stawiano budynek gospodarczy - okół, w którym pod jednym dachem mieściły się stajnia, boisko i stodoła. U bogatych gospodarzy stodoła stała oddzielnie. Budynki stawiano z drewna świerkowego lub jodłowego, w konstrukcji zrębowej. Szpary pomiędzy belkami utykano mchem lub psiorą (trawą z górskich polan) i zalepiano gliną. Dachy, przeważnie dwuspadowe, były w przeszłości kryte słomą, później gontem. Dla wsi zagórzańskich charakterystyczne były górskie przysiółki i osiedla, zakładane na śródleśnych polanach, o nieregularnej zabudowie dostosowanej do nierówności terenu. Na halach wznoszono zabudowania służące sezonowemu wypasowi: mieszkalno-gospodarczy szałas, przenośny koszar dla owiec i budkę do stróżowania nocą.

Zabytki materialne

Jeden ze słynniejszych zabytków regionu, Kapliczka na Jaworzynie Kamienickiej, została ufundowana w 1904 r. przez Tomasza Chlipałę - najsławniejszego gorczańskiego czarownika, znanego jako baca Bulanda. Pochodził ze Szczawy, z osiedla Bulandy, ale gazdował w Lubomierzu, a wypasał na polanie nieopodal kapliczki. Pieniądze na jej fundację miał zarobić na poradach medycznych, choć nigdy nie brał za nie więcej niż jedną koronę, a biednym pomagał za darmo. Według legendy kapliczkę postawił po śmierci ukochanej córki lub też na prośbę pokutujących dusz osób, które zginęły w Gorcach.

Twórczość ludowa, rękodzieło tradycyjne i rzemiosło

Tradycje rzemieślnicze regionu związane były przede wszystkim z obróbką drewna. W zagórzańskich wsiach pracowało wielu cieśli, ośrodkiem rzemiosła była Kasinka Wielka. Rozwijało się stolarstwo i koszykarstwo. Z malowanych skrzyń posagowych znane były Konina i Poręba Wielka, w Mszanie Dolnej działała filia fabryki mebli giętych w Jazowsku. Wyplatano półkosze do wozów, elementy mebli i kosze z korzeni. Konina słynęła z wyrobów bednarskich. Rabka i pobliska, kliszczacka Skomielna Biała, były ważnym ośrodkiem garncarskim. W II połowie XIX w. działało tam 35 pracowni, a rabczańscy garncarze byli zrzeszeni w cechu. Powszechne były zajęcia oparte na obróbce nici lnianych i wełny oraz tkactwo. Po wsiach wędrowali krawcy specjalizujący się w szyciu i zdobieniu sukiennych portek i hazuk. Wiele kobiet zajmowało się haftowaniem gorsetów. Wytwarzano też kożuchy i serdaki. Artystą, który po II wojnie światowej nawiązał do popularnych w zagórzańskich domach obrazów malowanych na szkle, był Jan Fudala z Olszówki (1951-2008).

Tradycyjne kulinaria

Jedną z tradycyjnych potraw zagórzańskich jest zupa z karpieli (brukwi) – korpielonka. Mogła być gotowana na wodzie i dodawana do ziemniaków ze skwarkami. W czasie postu podawano ją jako przechlipkę do ziemniaków bez omasty. Niektórzy urozmaicali ją, zalewając ugotowane karpiele wrzącym mlekiem.

Netografia

Terytorium

https://www.etnozagroda.pl/gorale-zagorzanscy

Rys historyczny

https://www.etnozagroda.pl/gorale-zagorzanscy

Gwara i folklor słowny

https://www.etnozagroda.pl/gorale-zagorzanscy/gwara-ciekawostki-gwarowe-w-regionach

https://skarbygorali.pl/artykul/zagorzanie-92114709

Folklor muzyczny, słowno-muzyczny i taniec

https://www.etnozagroda.pl/gorale-zagorzanscy/tance-ludowe-regionu-zagoacute-rzan

https://www.etnozagroda.pl/gorale-zagorzanscy/tance-ludowe-regionu-zagoacute-rzan-2

Obyczaje i obrzędy

https://www.etnozagroda.pl/gorale-zagorzanscy/obrzedy-i-zwyczaje-doroczne-cz-1

https://www.etnozagroda.pl/gorale-zagorzanscy/obrzedy-i-zwyczaje-doroczne-cz-2

https://www.etnozagroda.pl/gorale-zagorzanscy/obrzedy-i-zwyczaje-rodzinne

https://etnomuzeum.eu/zbiory-mek

https://skarbygorali.pl/artykul/zagorzanie

Strój

https://www.etnozagroda.pl/gorale-zagorzanscy/stroacute-j-i-ubioacute-r-codzienny

https://skarbygorali.pl/artykul/zagorzanie-111404070

https://etnomuzeum.eu/zbiory-mek

https://etnomuzeum.eu/wzornik-inspiracji

Architektura tradycyjna i typ zabudowy wsi

https://www.etnozagroda.pl/gorale-zagorzanscy/budownictwo-i-mieszkanie-wiejskie

Twórczość ludowa, rękodzieło tradycyjne i rzemiosło

http://muzeum-orkana.pl/aktualnosci/kolekcja-ceramiki/

http://muzeum-orkana.pl/filmy/

https://etnomuzeum.eu/zbiory-mek

https://www.etnozagroda.pl/gorale-zagorzanscy/rzemioslo

Tradycyjne kulinaria

https://www.etnozagroda.pl/gorale-zagorzanscy/pozywienie-kuchnia

https://malopolska.pl/malopolskismak

https://gov.pl/web/rolnictwo/lista-produktow-tradycyjnych12

Literatura

  1. Bujak J., Garncarstwo w Rabce, Rabka 1964.
  2. Ceklarz K., Majerczyk D., Krakowiacy, Lachy, Górale. Stroje wsi małopolskiej, t. V: Górale Zagórzańscy, Górale Kliszczaccy, Nowy Sącz 2020.
  3. Flizak, S., Strój Zagórzan, „Atlas Polskich Strojów Ludowych”, t. 18, cz. V Małopolska, z. 5, Wrocław 1956.
  4. Flizak S., Kasinka Mała, [w:] Materiały etnograficzne z powiatu limanowskiego, z. 2, red. Piotr Kaleciak, Wrocław 1971.
  5. Janicka-Krzywda U. (red.), Kultura ludowa Górali Zagórzańskich, Kraków 2014.
  6. Kamocki J., Mieszkańcy Beskidu Wyspowego i Gorców, Katowice 1981.
  7. Kobylińska J., Słownik gwary gorczańskiej (zagórzańskiej), Kraków 2001.
  8. Piskorz-Branekova E., Polskie stroje ludowe, t. 3, Warszawa 2007.
  9. Różański W. (red.), Gorczański Park Narodowy. 25 lat ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Gorców, Poręba Wielka 2006.
Rodzina Rapaczów z Jurkowa w przydomowym ogródku

Rodzina Rapaczów z Jurkowa w przydomowym ogródku, Dobra, pow. Limanowa, 1915. Fot. Leopold Węgrzynowicz, Muzeum Etnograficzne w Krakowie. https://etnomuzeum.eu/

 

 

Katarzyna Jaron i Aniela Szerszeń z Jurkowa w odświętnych strojach

Katarzyna Jaron i Aniela Szerszeń z Jurkowa w odświętnych strojach, Dobra, pow. Limanowa, 1915. Fot. Leopold Węgrzynowicz, Muzeum Etnograficzne w Krakowie. https://etnomuzeum.eu/ 

 

Dwie kobiety z Jurkowa w jasnych odświętnych strojach

Dwie kobiety z Jurkowa w jasnych odświętnych strojach, Dobra, pow. Limanowa, 1915. Fot. Leopold Węgrzynowicz, Muzeum Etnograficzne w Krakowie. https://etnomuzeum.eu/ 

 

Spodnie góralskie uszyte ok. 1927 w Kasince Małej a wyszywane w Niedźwiedziu, Kasinka Mała,

Spodnie góralskie uszyte ok. 1927 w Kasince Małej a wyszywane w Niedźwiedziu, Kasinka Mała, pow. Myślenice, 1967. Fot. Zdzisław Szewczyk, Muzeum Etnograficzne w Krakowie. https://etnomuzeum.eu/ 

 

Zespół „Żywa Szopka”, Kasinka Mała

Zespół „Żywa Szopka”, Kasinka Mała, pow. Limanowa, 1968. Fot. Roman Reinfuss, Muzeum Etnograficzne w Krakowie. https://etnomuzeum.eu/ 

 

nie

Zobacz także

Grupa etnograficzna

Region puszczański

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Górale Szczawniccy

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Region Biłgorajski

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Region centralny ziemi radomskiej

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Spisz

Więcej

Górale w odświętnych strojach, Ochotnica Górna

Grupa etnograficzna

Górale Ochotniccy

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Lachy Limanowskie

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Dolne Nadsanie

Więcej

Widok na Wisłę ze skarpy w okolicy Józefowa nWisłą

Grupa etnograficzna

Powiśle Lubelskie

Więcej

Stara wioska na mazowszu

Grupa etnograficzna

Region przysusko-szydłowiecki

Więcej

Ta strona korzysta z plików cookies. Sprawdź naszą politykę prywatności żeby dowiedzieć się więcej.

0%